​METRO UPPMÄRKSAMMAS I INTERNATIONELL DESIGNTÄVLING

​METRO UPPMÄRKSAMMAS I INTERNATIONELL DESIGNTÄVLING

För andra året i rad prisas Metro i designtävlingen Best of news design, bland annat för flera förstasidor.

Tidningar från hela världen tävlar årligen i designtävlingen Best of news design. I årets tävling får Metro utmärkelsen Award of excellence för tre bidrag.

Det är ett sportuppslag och två stycken förstasidor som uppmärksammas av juryn i. En av förstasidorna handlar om en debattartikel om psykisk ohälsa. På ettan bildar nästan 1 000 avfotade piller meningen “En miljon svenskar äter antidepressiva mediciner”.

– Idén kom från debattchef Soraya Hashim och printredaktör Niklas Wennergren stod för utformningen – inklusive att limma nästan 1000 piller på ett svart papper. Ett kreativt grepp som det är kul att juryn uppmärksammar, säger Fredrik Tideman, printchef på Metro.

Det är organisationen Society for news design som arrangerar den internationella tävlingen i nyhetsdesign. Förra året tilldelades Metro en Award of excellence i kategorin redesign, efter en omgörning av hela tidningens utformning.

– På Metro lever kreativiteten! Vår redaktion är oerhörd hängiven och talangfull, vilket alla återkommande priser är ett starkt bevis på, säger Thomas Eriksson, publisher på Metro.

Metro var en av tre svenska tidningar som uppmärksammades i årets Best of news design, även Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet vann priser.

Metro Media House är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *