Case/Inspiration

Vill du se hur andra har använt våra kanaler eller få idéer om vad man kan göra? Här nedan presenterar vi case/inspiration som kan hjälpa dig att komma fram till rätt lösning. Använd gärna filtreringsknapparna så kommer du snabbare fram till det du söker.

Vill du veta mer om något speciellt case, är det bara att höra av sig till info@metro.se

Filtrera

dotted separator

Metro Mode, Metro Native

Rapunzel of Sweden

Rapunzel of Sweden ville berätta om sitt varumärke och produkter som de erbjuder. Lösningen blev en klassisk native-artikel samt en video-native där det senare upplägget visade läsaren hur de fixar frisyren med hjälp av produkten.

Läs mer

Metro Native, Metro.se

KlaraMaten

KlaraMaten valde att gå med Metro andra året i rad för att nå ut till en omfattande målgrupp och få samma fina resultat. Lösningen blev en testimonial där kunden valde ut personen som skulle intervjuas. En native som resulterade i en genomsnittlig lästid på 04:42 minuter samt att hela 66 % av läsarna klickade sig vidare till klaramaten.se.

Läs mer

Metro Mode, Metro Native

Hemtex

Ett native-upplägg med tre olika videor med stylinguppdrag där Petra Tungården, Andrea Brodin och Sandra Beijer inreder ett rum. Upplägget involverade även att Petra och Sandra lottade ut "styling av sovrum i samarbete med Hemtex". Kampanjen resulterade i bland annat 113 226 videovisningar.

Läs mer

Metro Native, Metro.se

Kajskjul 8

Kajskjul 8 ville sälja biljetter till komediföreställningen "Pistvakt & Pjäxpistols" som var aktuell i Göteborg och tidigare gick på TV. Lösningen blev ett native-quiz om komediserien och karaktärerna som även geostyrdes i Metros sociala medier, vilket resulterade i 3 360 quizdeltagare.

Läs mer

Metro Mode, Metro Native

Åhléns

Native-kampanj med smink-tutorials med Petra Tungården, Niklas Berglind, Josefin Dahlberg och Susanne Barnekow. Samtliga videor var interaktiva med produktlänkar som visades i samband med att de presenterades av respektive influencer – en lösning som resulterade i en konvertering på hela 64 %.

Läs mer

Metro Native, Metro.se

Weidao

Weidao hade som mål att ge nya kunder kännedom om restaurangen, samt att på bästa vis presentera dess autentiska asiatiska mat och professionalism i köket. Vi skapade en 360-lösning med print och digitala upplägg, vilket gjorde att kampanjen resulterade i flertalet framgångsfaktorer...

Läs mer

Metro Mode, Metro Native

Feetfirst

Utmaningen var att promota kundens samtliga varumärken genom att lyfta sneakers inför våren. Metro Modes native-redaktion fick fria händer med val av utförande och upplägg av kampanj, vilket resulterade i en artikel som blev en av de mest lästa under perioden.

Läs mer

Metro Native, Metro.se

Moretti Management

Moretti management hade som mål att sälja biljetter och berätta om varumärket. Kunden gav vår kommersiella redaktör fria händer med val av upplägg, där native-artiklar och Facebook-posts blev alternativet. Något som resulterade i omfattande räckvidd och rätt målgrupp, som visade såväl stort engagemang som intresse.

Läs mer

Studentkortet

Pressbyrån, Studentkaffe

Pressbyrån vill profilera sig mot studenter och skapa trafik i butikerna. De skapade det tydliga studentkonceptet ”Studentkaffe”, som de sedan kommunicerade genom Studentkortets digitala kanaler och på Studentkortets event. De kommunicerade genom SMS- och Stand Alone-utskick, samt även på själva Studentkortet i appen. Dessutom medverkade de med den klassiska kaffemuggen med gult lock på Studentkortet Campus Tour, och tog huvudsponsorskap av Skiweek Åre.

Läs mer

Metro Hälsa, Metro Mode

Björn Borg

Metro Mode fick i uppdrag att tillsammans med Björn Borg bjuda in influencers till ett unikt tränings-event. Syftet var att tillsammans prova på Björn Borgs träningskläder under ett pass med Body Wheel som påminner om yoga, pilates och rörlighets träning.

Läs mer

Metro Tidningen

Team Sportia

Team Sportia valde Metro som en stark kanal för utbudsannonsering vid butiksöppning i Nordstan. Bra och attraktiva priser erbjöds läsarna vilket resulterade i att annonsvarorna sålde helt slut.

Läs mer

Metro Tidningen

Betsson

Betsson som erbjuder ett brett utbud av spelprodukter online vände sig till Metro för en kreativ annonslösning under Melodifestivalen. Inför finalen på Melodifestivalen så hade Betsson odds på vem som kommer vinna. Genom en kreativ och extremt slagkraftig annons som smälte samman med Ettan så kunde Betsson driva roliga bets på roliga odds!


Läs mer

Metro Music, Metro Tidningen

Oatly

Precis som Metro är Oatly en stark och tydlig partner till en av Sveriges största musikfestivaler Way Out West. 87% av läsarna anser att musik är ett relevant område för Metro. Som medieföretag har Metro också hög trovärdighet i att engagera sig i event och musikrapportering som berör läsekretsen. Festivaler som Summerburst, Way out West, Stockholm Music & Art och Popaganda är en bra plattform för att visa att Metro och musik är en naturlig kombination. För Oatly var valet av Metro som mediekanal under festivalen därför väldigt självklar. Relevant miljö med en attraktiv produkt.

Läs mer

Metro Tidningen

Pressfrihetens Dag

Pressbyrån (Reitan) vände sig till Metro för en hitta kreativ printlösning som skapade uppmärksamhet i samband med Pressfrihetens Dag. Syftet var dels att sätta fokus på det fria ordet, dels att driva försäljning in till Pressbyråns butiker.

Läs mer

Metro Hälsa, Metro Mode

Röhnisch

Med formatet "Metro Modes Hälsopepp" vill vi inspirera våra läsare att komma igång med sin träning och bry sig om sin hälsa. Röhnisch valde Metro Mode Hälsopepp då möjlighet finns att synas på olika vertikaler så som rörligt, nyhetsbrev, influencers och övriga sociala mediekanaler i en passande och relevant miljö.

Läs mer

Studentkortet

Philips, Rätt erbjudande för rätt student

Philips har nyttjat Studentkortets möjlighet till träffsäker segmentering och delat upp sina utskick med olika erbjudanden till olika segment i studentmålgruppen. De ville maxa julförsäljningen genom att ta fram ett riktigt bra studenterbjudande med 50% rabatt.

Läs mer

Metro Mode

ICA, ICA Klassikern

ICA-klassikern påminner om En Svensk Klassiker, där du under ett år ska genomföra Vansbrosimningen, Lidingöloppet, Vasaloppet och Vätternrundan. Men ICA-klassikern gör du på dina egna villkor, och du har flera veckor på dig för varje moment: 30 kilometer löpning, 90 kilometer skidåkning, 300 kilometer cykling och 3 kilometer simning.

ICA ville genom väl valda influencers från Metro Mode uppmuntra och lyfta ICA – Klassikern. ICA-klassikern går ut på att göra en klassiskes fast i egen takt. Syftet är att få fler att röra sig i vardagen.

Läs mer

Metro Native, Metrojobb

K-Rauta

Syftet med K-rautas rekryteringskampanj var att tillsätta tjänster på 16 olika orter i Sverige, öka föregående års totala antal ansökningar samt hitta relevanta kandidater ”av det rätta virket”.

Läs mer

Metro Native, Metrojobb

SOS Alarm

SOS Alarms rekryteringskampanj har flera framgångsfaktorer. Ett slagkraftigt och engagerande content i både fasta och rörliga format i kombination med hög och relevant räckvidd i en varierande mediamix har resulterat i en fantastisk effekt. Kampanjen blev så framgångsrik att SOS Alarm valde att driva kampanjen ytterligare en gång. Även då med samma positiva resultat.

Läs mer