Pressfrihetens Dag

Tack alla som kämpar för det fria ordet!

Pressfrihetens Dag

Tack alla som kämpar för det fria ordet!

Kund:Reitan / Pressbyrån

Kanal:Metro Tidningen

Typ:Wrap

Period:2015-05-01

Pressbyrån (Reitan) vände sig till Metro för en hitta kreativ printlösning som skapade uppmärksamhet i samband med Pressfrihetens Dag. Syftet var dels att sätta fokus på det fria ordet, dels att driva försäljning in till Pressbyråns butiker.

Metro presenterade en lösning i form av en ”wrapper”, d.v.s. ett eget omslag utanför tidningens riktiga omslag. Budskapet var: ”Så här liten del av världens befolkning har tillgång till fri press”. På baksidan av Metro kommunicerades: ”Tack alla som kämpar för det fria ordet”. För att driva försäljning lanserades erbjudandet: ”Köp 2 valfria tidningar betala för 1”.

Överträffar målen med råge

”All heder till Metro som vågade vara med på det här annorlunda samarbetet så vi kunde förverkliga vår vision.” Lennart Schultz – Marketing Manager, Reitangruppen

Genom att ta över Metros omslag över en dag ökade Pressbyrån sin försäljning med 82% jämfört med samma dag året innan. I jämförelse med försäljningen en snittdag nåddes en ökning med 197%.

197% försäljningsökning

jämfört med snittdag

Vill du också synas här?

Vill du få hjälp med att sprida ditt varumärke på ett annorlunda och effektivt sätt? Vi finns här för att svara på alla dina frågor om format, räckvidd, målgrupper, priser, annonspaket, flerkanalslösningar och mycket annat. Allt du behöver göra är att fylla i dina uppgifter i formuläret nedan, så hör vi av oss så fort vi bara kan.