Metro satsar på klimatet – inleder samarbete med Fortum

Metro satsar på klimatet – inleder samarbete med Fortum

Enligt en SIFO-undersökning som gjordes i början av 2018 tänker nästan hälften av alla svenskar på klimatet varje vecka eller oftare, för unga kvinnor är klimatet nu den viktigaste samhällsfrågan. Metro Media House kommer därför satsa helhjärtat på klimatet i mars genom kampanjen World Recovery Week – en vecka där Metro lyfter klimatfrågan som kan få oss att tänka till kring sitt klimatavtryck.

Anneli Wikström, Head of Native Studio:Det är en satsning som ligger i tiden. Metro har redaktionellt skrivit om klimatet under hela 2018, men detta blir en ny och större take på det. Under den här veckan i mars kommer vi jobba brett över alla avdelningar på Metro Media House. Det blir massor av redaktionella teman med fokus på klimatet och vi kommer att ha en stor kampanjsajt där vi samlar annonsörer som vill vara med och lyfta klimatfrågan.
I samband med World Recovery Week inleder Metro ett samarbete med Fortum som kommer att vara huvudpartner till kampanjen.

Per-Oscar Hedman, presschef Fortum Sverige: I klimatfrågan behöver vi agera tillsammans. Ska vi klara av att hejda temperaturökningen behöver vi genomföra de förändringar som snabbt ger störst effekt. Vi ser det som att det både handlar om att utveckla det som finns och att ta fram nya lösningar. Sverige är ett av få länder som sedan länge har ett närmast helt fossilfritt kraftsystem, i stor kontrast till stora delar av världen i övrigt. Mer än 80 procent av primärenergin globalt är fortfarande fossil, så en viktig utmaning är att lösa världens elproduktion. Men samtidigt måste vi även elektrifiera transportsektorn och industrin, ja samhället i stort. Vi behöver ta bort koldioxid ur atmosfären och hantera sopor och avfall bättre i alla led med målet att det allra mesta återvinns. Det är vi tillsammans som skapar en mer hållbar värld.

Kontaktperson Metro Media House:
Anneli Wikström, Head of Native Studio, anneli.wikstrom@metro.se

Kontaktperson Fortum:
Per-Oscar Hedman, Presschef Fortum Sverige, per-oscar.hedman@fortum.com

Metro Metro Media är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *