Allt från Metros vida värld på en plats

Det vore lätt att tro att metro.se är som Metro-tidningen fast på nätet. På ett sätt är det också rätt, mycket av Metros alla nyheter finns i båda kanalerna. Men på metro.se uppdateras innehållet mycket snabbare. Nyheter kan också få ett annat djup. Och framförallt finns det här plats för så mycket mer.

En bättre beskrivning av metro.se är att vi på en webbplats samlar det allra bästa från Metros hela värld. Här finns det utöver allsköns nyheter även innehåll om allt från musik till mode, från hälsa till e-sport, från studenttips till karriärsråd. Och inte minst av allt massor av exempel på vad som är riktiga nyheter och vad som är fake news. Utbudet är med andra ord både brett och lättillgängligt – något som lockar en halv miljon svenskar att hälsa på varje vecka.

Allt från Metros vida värld på en plats

Det vore lätt att tro att metro.se är som Metro-tidningen fast på nätet. På ett sätt är det också rätt, mycket av Metros alla nyheter finns i båda kanalerna. Men på metro.se uppdateras innehållet mycket snabbare. Nyheter kan också få ett annat djup. Och framförallt finns det här plats för så mycket mer.

En bättre beskrivning av metro.se är att vi på en webbplats samlar det allra bästa från Metros hela värld. Här finns det utöver allsköns nyheter även innehåll om allt från musik till mode, från hälsa till e-sport, från studenttips till karriärsråd. Och inte minst av allt massor av exempel på vad som är riktiga nyheter och vad som är fake news. Utbudet är med andra ord både brett och lättillgängligt – något som lockar en halv miljon svenskar att hälsa på varje vecka.

500.000

besökare / vecka

Nr 1

av alla riksmedier i socialt engagemang

Varje vecka når metro.se ut till 500 000 unika besökare. Våra läsare kommer från hela landet, 51% är boende i de tre storstadsregionerna. Åldersmässigt ligger fokus på unga och vuxna, 50% är i åldern 25-44 år. Kvinnor är i majoritet med 59%. 74% av målgruppen använder mobilen vid läsning av metro.se.
Den del av målgruppen som är "informationssökare" fokuserar på (i rangordning): Musik, film, resor, konst & teater, hållbarhet, shopping, matlagning, nyheter, hälsa & fitness samt hem & inredning.
De "köpbenägna fokuserar på (i rangordning): Hotell, fastighet & bostad, resor, trädgård & heminredning, dating, skönhet, arbete, presenter & gåvor, ekonomi samt mode.

Metro - Digitalt

På metro.se erbjuder vi en mängd olika ytor och möjligheter för att exponera ditt varumärkes olika budskap. Våra ytor kan optimeras för olika plattformar, både för desktop och för mobil.

Är du intresserad av att vet mer om vilka möjligheter som skulle kunna passa dina budskap är det bara att höra av sig till christian.andersson@metro.se

Desktop

Mobil

Metro TV

Metro TV är kanske den mest flexibla av våra olika kanaler. Här kan ditt företag exempelvis vara titelsponsor för något av våra videoformat. Ditt varumärke kan också ha en mer betydande roll i själva programmet, eller så kan programmet helt byggas runt och tillsammans med ditt varumärke.

Metro TV har två olika typer av format som det går att vara titelsponsor till – våra programserier och våra SoMe-filmer.

Programserier

Ett exempel är succéformatet Fråga mig. Serien har setts över 10 miljoner gånger och engagerar den unga målgruppen enormt. Gemensamt för våra programserier är att de är större produktioner och att serierna alltid marknadsförs i papperstidningen. Ditt varumärke kommer att exponeras på båda ställena.

SoMe-filmer

Metro TV producerar också enklare programformat anpassade direkt för flödet på Facebook. Korta, rappa och tydliga filmer med stor organisk spridning och tittning. Varje enskilt socialt format publiceras i minst tre avsnitt. Vi skapar ofta nya format så kontakta oss om du är intresserad av att synas i ett speciellt tema.

Om du vill synas mer än i en ”Programmet presenteras av”-skylt så finns det möjligheter att bygga ett helt program kring ett ämne som ditt varumärke förknippas med. Vill du ha tydlig exponering av din vara eller tjänst så går det att lösa på ett naturligt sätt.


Oavsett vad du funderar över kontakta Metros annonsavdelning - info@metro.se

Metro.se - Native

Native är annonsmärkta artiklar i en redaktionell miljö. Ert varumärke och er rekrytering hamnar mitt i det dagliga nyhetsflödet. Dessa native-artiklar kan exempelvis handla om ett ämne, område eller yrkesgrupp som ni värnar om. Via engagerad storytelling och vår marknadsledande målgruppsstyrning når vi er målgrupp.metro.se är ofta den kanal som är navet i våra Native-kampanjer.

Vill du veta mer om hur ditt varumärke skulle kunna exponeras i en Native-kampanj hos oss, är det bara att du hör av dig till native@metro.se

Fast pris

Native-artikel: 20 000 kr
Native-video: från 35 000 kr (60-90 sekunder)
Quiz/tävling: 15 000 kr

På alla native-upplägg till fast pris ingår puff på startsidan på metrojobb.se, metro.se eller metromode.se.

Rörligt pris

Startkostnad: 2500 kr
CPR (Cost per Read): 3,5 kr
CPC (Cost per Click): 35 kr

NOTERA:
På alla våra native-upplägg till rörligt pris ingår INTE puff på
startsidan på metro.se eller metromode.se. På metrojobb.se ingår en puff på startsidan.

Kund kan sätta ett pristak på kampanjen. Vi stänger ner kampanjen så fort vi når det satta pristaket. Minimum debitering för kampanj: 10.000 kr inkl startkostnad.

Detta ingår alltid i våra native-upplägg på Metros plattformar:

• Inlägg i utvald sociala medier-kanal
• Målgruppsstyrning i SoMe-kanal
• Optimering och analys
• Varumärkesexponering i redaktionell miljö
• Länkkraft (Google) på två av Sveriges mest välbesökta redaktionella sajter
• Follow-länkar (Google) under och efter kampanjens slut
• Ägandeskap av native-materialet – får användas i egna kanaler

Vill du veta mer om native?

Native-annonsering är en oerhört effektiv form av kommunikation, då den inledande delen av annonsering skapas för att rycka tag i läsarens intresse. Läsaren behöver med andra ord inte vara på köphumör, lusten i att fördjupa sig väcker dock lusten att köpa under läsningens gång. Din produkt/tjänst presenteras med andra ord i ett mycket relevant sammanhang.

Läs mer om hur Native-annonsering skulle kunna fungera för ditt varumärke mot dina befintliga och presumtiva kunder.

Läs mer

Viralgranskaren

Hur kan man annars veta om en nyhet är sann, halvsann eller osann?

Viralgranskaren

Hur kan man annars veta om en nyhet är sann, halvsann eller osann?

I en värld där frågan om nyheters äkthet och aktualitet blivit allt mer befogad finns det behov av en plats där vanliga människor kan söka skydd och finna klarhet. Därför skapade vi 2014 Viralgranskaren, en avdelning på redaktionen som har till uppgift att söka sanningen och avslöja desinformation och fake news.

Framförallt fokuserar vi på historier som fått stor spridning på sociala medier. Vi hjälper till att faktakontrollera påståenden. Vissa historier blir läsarsvar, andra blir artiklar. Vi vill också lära folk hur man viralgranskar själv. Det känns som att utvecklingen går åt rätt håll. Även om vi översköljs av påhittade historier, så ser vi samtidigt att allt fler börjar kolla fakta och fundera kring vem det är som ligger bakom budskap innan man delar något på sociala medier.

I skolornas arbete med källkritik används Viralgranskaren allt mer som ett viktigt verktyg. Detta känns som ett viktigt erkännande för oss på redaktionen. Ett annat erkännande är att vi belönades med Stora Journalistpriset 2014, i kategorin Årets förnyare.

Liksom alla våra andra projekt är denna tjänst helst kostnadsfri för användarna. Vill du som företag vara med att stötta spridningen av sanning och exponeras i ett riktigt positivt sammanhang? Då är det bara att höra av sig till Metros annonsavdelning - info@metro.se

Sociala medier-priset 2017

Sparbanksstiftelsen Sjuhärad

Stora Journalistpriset 2014: Årets förnyare

Bonnier AB

Kontakta Metro.se

Vill du ha hjälp med att få ut ditt varumärke i metro.se? Vi finns här för att svara på alla dina frågor om format, räckvidd, målgrupper, priser, annonspaket, flerkanalslösningar och mycket annat. Allt du behöver göra är att fylla i dina uppgifter i formuläret nedan, så hör vi av oss så fort vi bara kan.