Metro är Sveriges överlägset största dagstidning i print. Har du din målgrupp i Sveriges största städer – och du vill ha riktig impact i målgruppen – är Metro helt enkelt ett självklart val.

Metro distribueras gratis i Sveriges tre storstadsområden: Stockholm, Göteborg och Malmö. Metro läses av människor på språng, företrädesvis unga och moderna storstadsmänniskor. Tidningen erbjuder en omfattande plattform för att bygga varumärken, kommunicera budskap och genomföra säljdrivande kampanjer. För marknadsförare erbjuder tidningen exceptionella möjligheter till kreativa lösningar och intresseväckande annonsformat.

Metro är Sveriges överlägset största dagstidning i print. Har du din målgrupp i Sveriges största städer – och du vill ha riktig impact i målgruppen – är Metro helt enkelt ett självklart val.

Metro distribueras gratis i Sveriges tre storstadsområden: Stockholm, Göteborg och Malmö. Metro läses av människor på språng, företrädesvis unga och moderna storstadsmänniskor. Tidningen erbjuder en omfattande plattform för att bygga varumärken, kommunicera budskap och genomföra säljdrivande kampanjer. För marknadsförare erbjuder tidningen exceptionella möjligheter till kreativa lösningar och intresseväckande annonsformat.

847 000

läsare / dag

52% kvinnor

läsarandel

52%

16-49 år

Metro ges ut i Sveriges tre stora tillväxtområden – Stockholm, Göteborg och Malmö. I de här expansiva områdena bor och lever, studerar och arbetar en stor och växande andel av Sveriges befolkning. De flesta läsarna är unga, 52% är i åldern 16-49 år. Kvinnliga läsare är i majoritet.

Människor i storstäderna är aktiva och framåtriktade, genomsnittsinkomsten är betydligt högre än övriga landet, vilket vittnar om en stor köpkraft. Målgruppen i storstäderna skapar och driver trender som påverkar landet i övrigt. Det finns med andra många skäl till att vilja nå denna attraktiva målgrupp.

Metro Tidning

Metro ges ut i tre editioner; Stockholm, Göteborg och Skåne där de tre tillsammans i ett paket kallas Metropol.
Tidningen ges ut helgfria vardagar. Metro har även lördagsutgivning under två tillfällen i december månad. Under juli månad har tidningen sommaruppehåll med undantag för två tillfällen, då vi distribuerar ut två tidningar med inriktning sommar.

Metro tidningen erbjuder dig som marknadschef, mediebyrå eller reklambyrå möjligheten att hitta lösningar som står ut. Kontakta oss så sätter vi oss tillsammans för att hitta den lösning som passar dig bäst.

Metro erbjuder dig som annonsör att köpa synlighet veckovis i tidningen Metro. En veckas annonsering inkluderar tre annonser inom en period av fem arbetsdagar. Tre annonser under en vecka i Metro ger ett balanserat och bra medietryck. Annonsören når maximal (netto)räckvidd i förhållande till frekvens (ca 1.8). Prislistan anger därför bruttopriset för 3 annonser.

  • Wrap, 530x370 + 254x370mm

    Pris för 1 införande

    Metropol:
    876 000 kr
    Stockholm:
    502 700 kr
    Göteborg:
    243 100 kr
    Skåne:
    183 700 kr
  • L-Wrap

    Pris för 1 införande

    Metropol:
    525 600 kr
    Stockholm:
    297 050 kr
    Göteborg:
    143 650 kr
    Skåne:
    108 550 kr
  • Rink, 254x50 mm

    Pris för 3 införanden

    Metropol:
    157 680 kr
    Stockholm:
    89 180 kr
    Göteborg:
    43 160 kr
    Skåne:
    32 630 kr
  • Skybox, 58x85 mm

    Pris för 3 införanden

    Metropol:
    105 120 kr
    Stockholm:
    61 740 kr
    Göteborg:
    29 880 kr
    Skåne:
    22 590 kr
  • Sid 3,baksida, 7, 9, 11, tidig hel, 254x370 mm

    Pris för 3 införanden

    Metropol:
    328 500 kr
    Stockholm:
    192 080 kr
    Göteborg:
    92 960 kr
    Skåne:
    70 280 kr
  • Sid 5, tidig halv, 125x370, 254x183 mm

    Pris för 3 införanden

    Metropol:
    197 100 kr
    Stockholm:
    116 620 kr
    Göteborg:
    56 440 kr
    Skåne:
    42 670 kr
  • Uppslag, 530x370 mm

    Pris för 3 införanden

    Metropol:
    394 200 kr
    Stockholm:
    219 520 kr
    Göteborg:
    106 240 kr
    Skåne:
    80 320 kr
  • Helsida, 254x370 mm

    Pris för 3 införanden

    Metropol:
    262 800 kr
    Stockholm:
    150 920 kr
    Göteborg:
    73 040 kr
    Skåne:
    55 220 kr
  • 3/4-sida, 254x276 mm

    Pris för 3 införanden

    Metropol:
    210 240 kr
    Stockholm:
    123 480 kr
    Göteborg:
    59 760 kr
    Skåne:
    45 180 kr
  • 1/2-sida, 254x183, 125x370 mm

    Pris för 3 införanden

    Metropol:
    157 680 kr
    Stockholm:
    89 180 kr
    Göteborg:
    43 160 kr
    Skåne:
    32 630 kr
  • 1/3-sida, 82x370, 168x183 mm

    Pris för 3 införanden

    Metropol:
    136 656 kr
    Stockholm:
    75 460 kr
    Göteborg:
    36 520 kr
    Skåne:
    27 610 kr
  • 1/4-sida, 125x183, 254x90 mm

    Pris för 3 införanden

    Metropol:
    105 120 kr
    Stockholm:
    61 740 kr
    Göteborg:
    29 880 kr
    Skåne:
    22 590 kr
  • 1/6-sida, 39x370, 82x183 mm

    Pris för 3 införanden

    Metropol:
    78 840 kr
    Stockholm:
    46 648 kr
    Göteborg:
    22 576 kr
    Skåne:
    17 068 kr
  • 1/8-sida, 125x90 mm

    Pris för 3 införanden

    Metropol:
    52 560 kr
    Stockholm:
    30 184 kr
    Göteborg:
    14 608 kr
    Skåne:
    11 044 kr
  • 1/12-sida, 82x90 mm

    Pris för 3 införanden

    Metropol:
    44 676 kr
    Stockholm:
    26 068 kr
    Göteborg:
    12 616 kr
    Skåne:
    9538 kr
  • 1/24-sida, 39x90 mm

    Pris för 3 införanden

    Metropol:
    23 652 kr
    Stockholm:
    13 720 kr
    Göteborg:
    6640 kr
    Skåne:
    5020 kr

Sampling

I samband med utdelning av Metro tidningen kommer våra handutdelare i närkontakt med 100 000-tals människor på språng. Har du en produkt som du vill att marknaden ska upptäcka, känna eller smaka på, är sampling en mycket effektiv aktivitet. Genom våra handutdelare har mängder av företag fått sina produkter upptäckta eller återupptäckta.

Är du intresserad av att få ut din produkt ända fram i händerna på dina möjliga kunder, då är det bara att höra av sig till Metros annonsavdelning - info@metro.se

Chefredaktören har ordet

Chefredaktören har ordet

Nu tar vi klivet in i framtiden. Metro grundades 1995 och redan då såg grundarna att det fanns ett behov att fylla hos läsaren. Idag har Metro nya ägare som satsar på framtiden och även de har identifierat ett behov hos både våra läsare och våra annonsörer.

Just nu är vi i färd med att bygga ett helt nytt mediehus där man som Metro-läsare inte bara får ta del av bra journalistik, underhållas och inspireras. Vi kommer även bli en leverantör av tjänster, varor och innehåll. Metro är på väg att bli Nordens modernaste mediehus med full service till våra läsare och till gagn för våra annonsörer och samarbetspartners.

Att få vara chefredaktör för Metros ryggrad – journalistiken – är en inte bara en ynnest – det är väldigt roligt också. Häng med på vår resa in i framtiden.

Metro distribueras i Stockholm, Göteborg och Malmö – där ungefär 65% av landets befolkning bor.

”Vi når tre miljoner människor varje vecka. Men framförallt når vi rätt människor. Metro är Sveriges överlägset största dagstidning i print, med läsare som är decennier yngre än konkurrenternas. På nätet gör vi journalistik som engagerar, som delas, gillas och kommenteras. Läsare ska känna sig smarta och uppdaterade när de läser Metro och det här är bara början”.

Staffan Erfors,
Chefredaktör Metro

Nya tider – nya sätt att läsa

Konsumtionen av tidningen ser annorlunda ut idag än tidigare. Många minns säkert 90-talet när man kunde se hela tunnelbanevagnar av passagerare som läste Metrotidningen. Idag ser det annorlunda ut, framförallt i innerstan. Vagnarna är ofta så fullpackade att utrymmet bara räcker till mobilläsande.

Färre än tidigare läser således Metrotidningen i själva vagnen. Istället plockar folk med sig tidningen för att läsa senare, på perrongen, på jobbet, i skolan eller i hemmet. Man läser när tillfället öppnar sig, på fikarasten, under lunchen, vid middagen eller på kvällen.

Fortfarande läses tidningen mycket på pendeltåg och bussar, särskilt mellan stationer utanför innerstadsområdet.

Case/Inspiration

Wrap Metro Tidningen

Pressfrihetens Dag

Pressbyrån (Reitan) vände sig till Metro för en hitta kreativ printlösning som skapade uppmärksamhet i samband med Pressfrihetens Dag. Syftet var dels att sätta fokus på det fria ordet, dels att driva försäljning in till Pressbyråns butiker.

Läs mer

Handutdelare Metro Music, Metro Tidningen

Oatly

Precis som Metro är Oatly en stark och tydlig partner till en av Sveriges största musikfestivaler Way Out West. 87% av läsarna anser att musik är ett relevant område för Metro. Som medieföretag har Metro också hög trovärdighet i att engagera sig i event och musikrapportering som berör läsekretsen. Festivaler som Summerburst, Way out West, Stockholm Music & Art och Popaganda är en bra plattform för att visa att Metro och musik är en naturlig kombination. För Oatly var valet av Metro som mediekanal under festivalen därför väldigt självklar. Relevant miljö med en attraktiv produkt.

Läs mer

Print Metro Tidningen

Betsson

Betsson som erbjuder ett brett utbud av spelprodukter online vände sig till Metro för en kreativ annonslösning under Melodifestivalen. Inför finalen på Melodifestivalen så hade Betsson odds på vem som kommer vinna. Genom en kreativ och extremt slagkraftig annons som smälte samman med Ettan så kunde Betsson driva roliga bets på roliga odds!


Läs mer

Kontakta Metro

Vill du ha hjälp med att få ut ditt varumärke i Sveriges mest lästa dagstidning? Vi finns här för att svara på alla dina frågor om format, räckvidd, målgrupper, priser, annonspaket, flerkanalslösningar och mycket annat. Allt du behöver göra är att fylla i dina uppgifter i formuläret nedan, så hör vi av oss så fort vi bara kan.