Nyheter

​METRO UPPMÄRKSAMMAS I INTERNATIONELL DESIGNTÄVLING

För andra året i rad prisas Metro i designtävlingen Best of news design, bland annat för flera förstasidor.

Tidningar från hela världen tävlar årligen i designtävlingen Best of news design. I årets tävling får Metro utmärkelsen Award of excellence för tre bidrag.

Det är ett sportuppslag och två stycken förstasidor som uppmärksammas av juryn i. En av förstasidorna handlar om en debattartikel om psykisk ohälsa. På ettan bildar nästan 1 000 avfotade piller meningen “En miljon svenskar äter antidepressiva mediciner”.

– Idén kom från debattchef Soraya Hashim och printredaktör Niklas Wennergren stod för utformningen – inklusive att limma nästan 1000 piller på ett svart papper. Ett kreativt grepp som det är kul att juryn uppmärksammar, säger Fredrik Tideman, printchef på Metro.

Det är organisationen Society for news design som arrangerar den internationella tävlingen i nyhetsdesign. Förra året tilldelades Metro en Award of excellence i kategorin redesign, efter en omgörning av hela tidningens utformning.

– På Metro lever kreativiteten! Vår redaktion är oerhörd hängiven och talangfull, vilket alla återkommande priser är ett starkt bevis på, säger Thomas Eriksson, publisher på Metro.

Metro var en av tre svenska tidningar som uppmärksammades i årets Best of news design, även Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet vann priser.

Metro Media House är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

Metro Esport Update  - senaste nyheterna från esporten!

Update är ett nytt esportformat från Metro esport som ger publiken snabba, relevanta och roliga nyheter från hela världen. Innehållet har fokus på Counter Strike, League of Legends och Dota. Utöver nyheter, ger Update dig korta rapporter och intervjuer från spelare och profiler från hela världen. Redaktör för Update är Metros egna esportguru, Erik Glanell.

– Vi vill fylla ett hål som finns i rapporteringen kring esporten. Något som är proffsigt och som kan ge även de som inte hänger med i esportens varje rörelse en chans att få koll på läget. Det har jag saknat och nu finns det här i form av Metro Esport Update, säger Metro Esports Erik Glanell.

Se premiäravsnittet här > https://www.metro.se/artikel/metro-esport-update-ger-dig-senaste-nytt-fr%C3%A5n-esporten

Metro Media House är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

Pionjärer vinner pris på Källkritikens dag

För tredje året i rad delas priset Det gyllene förstoringsglaset ut på Källkritikens dag och i år är vinnarna riktiga källkritikveteraner: Anette Holmqvist, som står bakom ”Kolla källan” och Peter Olausson, som ligger bakom boken och sajten Faktoider.

Det gyllene förstoringsglaset är ett pris som delas ut av Metros Viralgranskaren och Internetstiftelsen för att främja de som gjort enastående insatser för källkritik och att lyfta fram fakta i första rummet. De båda vinnarna kommer att få ta emot priset av kulturminister Amanda Lind på scen på Källkritikens dag på ABF-huset i Stockholm 13 mars.

Juryns motivering, Peter Olausson: “För honom är inget ämnesområde för stort för att ta sig an, ingen detalj för liten för att rymma en intressant historia, och ingen felaktig uppfattning för helig för att granska. Som en av den svenska faktagranskningens nätpionjärer har han inspirerat och ifrågasatt sedan långt innan någon hörde ordet ”viralgranska”, och vi hoppas han fortsätter länge än.”

Juryns motivering, Anette Holmqvist: “Det gyllene förstoringsglaset tilldelas Skolverkets tjänst Kolla Källan och dess trotjänare Anette Holmqvist som oförtröttligt varit ett stöd för skolans arbete kring att förstå källkritik i en digital kontext. Kolla källan är och har varit en pedagogisk plattform sedan 1999 som genom sina resurser etablerat en vedertagen modell för källkritisk granskning. Genom sitt arbete har Anette och Skolverket skapat verktyg som stöttat skolbibliotekarier, lärare och pedagoger i deras uppdrag att ge elever en gedigen digital kompetens och en metod för att förstå källkritik i en digital vardag.”

Källkritikens dag instiftades 2017 av Metros Viralgranskaren och uppmärksammas runt om i landet.

– De flesta tänker att de är källkritiska, men det är mest när vi är vaksamma och på tå som vi verkligen är det. När vi slappnar av går vi på mer än vi tror. Det källkritiska tänkandet måste vara med oss hela tiden när vi är på nätet, säger Åsa Larsson, en av grundarna av Viralgranskaren.

För mer information om Viralgranskaren: https://www.metro.se/artikel/om-viralgranskaren

För mer information om Källkritikens dag och schema:https://www.facebook.com/events/2351062941790770/

Mer info om Internetstiftelsen: https://internetstiftelsen.se/om-oss/det-har-ar-internetstiftelsen/

För frågor om priset, kontakta:
Åsa Larsson, Viralgranskaren
0707484846
asa.larsson@metro.se

Jannike Tillå, Internetstiftelsen
0720032991
jannike.tilla@internetstiftelsen.se

Om du är press och vill komma på Källkritikens dag, kontakta:
Carina Vedin, Metro Media House
0704229937
carina.vedin@metro.se

Metro Media House är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

Pionjärer vinner pris på Källkritikens dag

För tredje året i rad delas priset Det gyllene förstoringsglaset ut på Källkritikens dag och i år är vinnarna riktiga källkritikveteraner: Anette Holmqvist, som står bakom ”Kolla källan” och Peter Olausson, som ligger bakom boken och sajten Faktoider.

Det gyllene förstoringsglaset är ett pris som delas ut av Metros Viralgranskaren och Internetstiftelsen för att främja de som gjort enastående insatser för källkritik och att lyfta fram fakta i första rummet. De båda vinnarna kommer att få ta emot priset av kulturminister Amanda Lind på scen på Källkritikens dag på ABF-huset i Stockholm 13 mars.

Juryns motivering, Peter Olausson: “För honom är inget ämnesområde för stort för att ta sig an, ingen detalj för liten för att rymma en intressant historia, och ingen felaktig uppfattning för helig för att granska. Som en av den svenska faktagranskningens nätpionjärer har han inspirerat och ifrågasatt sedan långt innan någon hörde ordet ”viralgranska”, och vi hoppas han fortsätter länge än.”

Juryns motivering, Anette Holmqvist: “Det gyllene förstoringsglaset tilldelas Skolverkets tjänst Kolla Källan och dess trotjänare Anette Holmqvist som oförtröttligt varit ett stöd för skolans arbete kring att förstå källkritik i en digital kontext. Kolla källan är och har varit en pedagogisk plattform sedan 1999 som genom sina resurser etablerat en vedertagen modell för källkritisk granskning. Genom sitt arbete har Anette och Skolverket skapat verktyg som stöttat skolbibliotekarier, lärare och pedagoger i deras uppdrag att ge elever en gedigen digital kompetens och en metod för att förstå källkritik i en digital vardag.”

Källkritikens dag instiftades 2017 av Metros Viralgranskaren och uppmärksammas runt om i landet.

– De flesta tänker att de är källkritiska, men det är mest när vi är vaksamma och på tå som vi verkligen är det. När vi slappnar av går vi på mer än vi tror. Det källkritiska tänkandet måste vara med oss hela tiden när vi är på nätet, säger Åsa Larsson, en av grundarna av Viralgranskaren.

För mer information om Viralgranskaren: https://www.metro.se/artikel/om-viralgranskaren

För mer information om Källkritikens dag och schema:https://www.facebook.com/events/2351062941790770/

Mer info om Internetstiftelsen: https://internetstiftelsen.se/om-oss/det-har-ar-internetstiftelsen/

För frågor om priset, kontakta:
Åsa Larsson, Viralgranskaren
0707484846
asa.larsson@metro.se

Jannike Tillå, Internetstiftelsen
0720032991
jannike.tilla@internetstiftelsen.se

Om du är press och vill komma på Källkritikens dag, kontakta:
Carina Vedin, Metro Media House
0704229937
carina.vedin@metro.se

Metro Media House är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

Sveriges roligaste man till Metro – Magnus Betnér blir ny kolumnist

Ett av Sveriges mest eftertraktade namn, Magnus Betnér, blir ny kolumnist i Metro.

Magnus Betnér är en av Sveriges mest kända stand up-komiker. Han slog igenom i början av 2000-talet i ”Parlamentet” och har sedan dess gjort åtta shower som han turnerat landet runt med. Han har tilldelats priset ”Årets manliga komiker” två gånger och nu gör han premiär i Metro. Detta är hans första uppdrag som kolumnist.

– Jag har länge funderat på att skriva krönikor som en form för att få ur mig sådant som kanske inte riktigt passar på standup-scenen och ska man skriva så vill man ju helst bli läst också. Och det blir man i Metro så det känns skitkul, säger Magnus Betnér.

Magnus kommer skriva sina tankar, åsikter och spaningar i Metro varannan vecka och med det nå ca 800.000 läsare över landet bara genom papperstidningen.

– Äsch, jag är så löjligt glad att vi lyckats haffa Magnus! Han har ett smart sätt att prata som människor lyssnar till. Han försöker folkbilda och visar världen genom sina ögon på ett pedagogisk, roligt och ibland rått sätt. Då spelar det inte så stor roll om man håller med om vad han säger, man vill ändå höra honom säga det och förstå hur han kom fram till det. Det är en sån enorm styrka, säger Metros debattchef, Soraya Hashim, om värvningen.

Metro Media House är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

Metro Mode storsatsar – blir eget bolag

Metro Mode blir eget bolag då teamet bakom mode- och livsstilsplattformen nu kommer att jobba ännu närmare moderbolaget Custos Group.

– Vi ser en otroligt stor potential i Metro Mode och med den enorma räckvidden och trovärdigheten är det en viktig bricka i vår satsning på e-commerce inom skönhet, livsstil och hälsosegmentet” säger Christen Ager-Hanssen.

Custos Groups vision är att skapa ett ekosystem som utnyttjar marknadsföringskraften i Metro Modes olika kanaler, genom partnerskap och ägande i andra bolag. Ambitionen är att bli en ledande aktör för kundanskaffning inom e-handel.

Många spännande nyheter kommer att presenteras under året. Man kommer bland annat att göra en nysatsning på det populära modemagasinet med samma namn där första numret lanseras redan i april. Metro Mode har även fått mer utrymme i tidningen Metro och syns dagligen med egna uppslag.

Cassandra Brunstedt tidigare innehållschef för Metro Mode, tillträder som VD. Operativ chef blir Isabel Samolov och marknadsdirektör Eleanor Andersson.

– Jag har levt och andats Metro Mode under flera år nu och är mer än redo för att ta varumärket till en ny nivå – vilket vi får chansen att göra i och med bolagiseringen. Vi har så mycket spännande saker på gång och 2019 kommer att bli ett banbrytande år för vår fortsatta resa framåt, säger Cassandra Brunstedt. 

Metro utökar sitt klimatsamarbete – Röda Korset hoppar på World Recovery Week

I mars månad klimatsatsar Metro Media House med sin kampanj World Recovery Week – en satsning som Fortum tidigare gått in som partner till. Nu inleder Metro även ett samarbete med Röda Korset i syfte att lyfta Röda Korsets hållbarhetsarbete.

Emil Björnius är initiativtagare till World Recovery Week och jobbar med branded content på Metro.

– Det ska bli otroligt spännande att ha med Röda Korset i World Recovery Week, deras arbete på både nationellt och globalt plan går väl i linje med vår egen klimatsatsning. Tillsammans kommer vi att lyfta frågan om hållbar konsumtion, något som förstås ligger väldigt rätt i tiden.

– Samarbetet med Röda korset kommer att involvera hela Metro Media House. Vi ska tillsammans försöka inspirera och engagera läsarna till att tänka mer på hållbarhet och det känns verkligen spännande och roligt, säger Anneli Wikström, Head of Native på Metro Media House.

– Det är med stor glädje Röda Korset går in i samarbetet med Metro kring World Recovery Week. Vi möter klimatförändringarnas konsekvenser varje dag i vårt katastrofarbete i Sverige och världen. Vi har därför en ambitiös hållbarhetsagenda och nu en förhoppning om att vi ska lyckas samla in stora mängder kläder till våra 300 second hand-butiker under World Recovery Week”, säger Martin Ärnlöv, generalsekreterare för Röda Korset.

Metro Media House är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

Metro bjuder på stort gratisprogram för skolor och allmänheten på Källkritikens dag 13 mars

Trött på bluffar och påståenden som inte visade sig stämma? Historier som var för bra för att vara sanna, politisk propaganda, konstiga tävlingar eller viralsajter som inte går att lita på? Det finns små och väldigt stora konsekvenser av brist på källkritik. Lösningen? Bli bättre på att viralgranska!

Metro och Viralgranskaren bjuder in hela Sverige att fira Källkritikens dag 13 mars. Förutom att det är en nationell dag som alla kan uppmärksamma så har Viralgranskaren även ett program med gratis föreläsningar och panelsamtal.

Facebook kommer att finnas på plats och svara på frågor om hur man jobbar i Sverige. Frankrikes ambassadör David Cvach och den brittiska journalisten Maddy Savage är några av gästerna i ett panelsamtal om fördomar, romantiserade bilder och falska påståenden som sprids om Sverige utomlands. Jack Werner, en av grundarna till Viralgranskaren, har turnerat runt i Sverige med bejublade föreläsningar om spökhistorier och källkritik, och nu kommer han med den till Källkritikens dag i Stockholm. Metros viralgranskare, Åsa Larsson och Johan Wikén, berättar om sitt arbete och vad de upptäckt när de dagligen granskat den svenska fejkarenan. För tredje året i rad delar Viralgranskaren och Internetstiftelsen ut sitt gemensamma pris Det gyllene förstoringsglaset för enastående insatser för källkritiken på nätet.

Evenemanget startar kl 16 för skolor och kl 17.30 för allmänheten och hålls på ABF-huset i Stockholm. Anmälan på den här länken: https://kllkritikens-dag.confetti.events/

Metro Media House är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

Christen Ager-Hanssen ny VD för Metro Media House

Under 2019 kommer Metro Media House och moderbolaget Custos Group att knytas närmare varandra. För att stötta denna utveckling kliver styrelseordföranden Christen Ager-Hanssen in som ny VD för Metro Media House.

– Under 2018 har vi utvecklat nya affärsmodeller för Metro Media House som nu ska implementeras och kommer att göra bolaget lönsamt igen. Det är en modell som maximalt utnyttjar kraften i Metros varumärke med dess höga trovärdighet och enorma räckvidd, säger Christen Ager-Hanssen.

Custos Groups vision är att skapa ett ekosystem som utnyttjar marknadsföringskraften i Metro Media Houses olika kanaler, genom partnerskap och ägande i andra bolag. Ambitionen är att bli en ledande aktör för kundanskaffning inom e-handel.

Metros tidigare VD, Jonas Lundh, får en ny roll som Chief Operating Officer för Custos Group, och kommer att arbeta för samverkan mellan bolagen i koncernen.

– Nu är grundarbetet klart och vi ska ta koncernen till nästa nivå. Jag ser med stor optimism fram emot Metros fortsatta resa, säger Jonas Lundh. 

Metro Media House är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

Matilda Gustavsson är Årets ljushuvud

I dag publicerar Metro listan Årets ljushuvud – 50 personer som lärt oss något eller riktat strålkastaren mot en fråga under året som gått. Årets vinnare är Matilda Gustavsson, journalist på DN, för hennes granskning om den så kallade kulturprofilen Jean-Claude Arnault.

Motiveringen lyder: För att ha kastat ljus över maktstrukturer, kulturmoguler, och tystnadskulturer. För att ha ryckt upp dörrarna till en institution vars rum har varit barrikaderade alldeles för länge.

– Vi på Metro gillar att folkbilda och tillgängliggöra nyheter för väldigt många människor. Det är vi superstolta över, eftersom det är viktigt att så många som möjligt har koll på vad som händer i samhället och känner sig delaktiga i det. Därför vill vi lyfta och hedra andra som också gör det på ett bra och för oss inspirerande sätt. Vi vill uppmärksamma de som under året har belyst något och förhoppningsvis gjort oss alla lite klokare, säger Soraya Hashim, debattchef och initiativtagare.

På listan återfinns även personer som Greta Thunberg, Johan Szymanski, Cherrie och talmannen Andreas Norlén.

– Det känns så himla roligt att få använda vår plattform för att lyfta andra grymma folkbildare. Jag ser verkligen fram emot att se hur det här priset utvecklas till nästa år och nästa och nästa igen, säger Soraya Hashim.

Metro Media House är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

Metrojobb och Heja livet i samarbete för att stärka kvinnor i karriären

Syftet är att peppa, utbilda och lyfta kvinnor i karriären när jobbsajten Metrojobb och nätverket Heja Livet går ihop i ett nytt samarbete. Resultatet blir events, föreläsningar och redaktionella artiklar om jobb och personlig utveckling.

Hur är jag mitt bästa jag i en vardag med press och krav? Hur får jag drömjobbet? Hur bygger jag ett kontaktnät? Det är frågor som Metrojobb och Heja Livet får från medlemmar och läsare. Det resulterade i ett nytt samarbete med fokus på att lyfta kvinnor i livet och i karriären.

Som en första del av samarbetet kommer Heja Livets medlemmar att bjudas in till en karriärkväll med föreläsningar, coachning och mingel. Temat är ”jobbsökande” och deltagarna kommer bland annat att få lära sig hur de skriver ett säljande cv, hur de maxar sin LinkedIn-profil och hur de blir proffs på självledarskap.

Bakom Heja Livet står grundarna Emely Crona Stenberg, som startade nätverket 2014, och Caroline Levy.
– Vi ställer höga krav på oss själva och det är inte alltid lätt att vara sitt bästa jag. Det kan saknas motivation, kunskap, ork, riktning och vi ser att detta är extremt vanligt bland kvinnor, säger Emely Crona Stenberg. 

Caroline Levy fortsätter: 
– Därför gör vi detta – för att hjälpa och erbjuda verktyg för att nå sitt mål. I detta fall inom karriär och entreprenörskap.

– Vi vill förbereda våra användare på arbetslivets utmaningar och öka deras chanser att få jobbet de vill ha. Heja Livet är den perfekta partnern att samarbeta med och här får vi möjlighet att tillsammans komma ut och fysiskt möta människor och ge dem de verktyg de behöver för att utvecklas, säger Thérèse Trolle Steien, affärsområdeschef på Metrojobb.

Heja Livet är nätverket för dem som identifierar sig som kvinnor med ledorden ”creating womanhood”. I dag har Heja Livet-gruppen på Facebook närmare 90 000 medlemmar. 

Metrojobb är en av Sveriges största jobbsökarsajter och en del av mediahuset Metro. På www.metrojobb.se finns jobbannonser och redaktionella artiklar som hjälper användarna att ta nästa steg i karriären.

Metro Metro Media är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

Metro satsar på klimatet – inleder samarbete med Fortum

Enligt en SIFO-undersökning som gjordes i början av 2018 tänker nästan hälften av alla svenskar på klimatet varje vecka eller oftare, för unga kvinnor är klimatet nu den viktigaste samhällsfrågan. Metro Media House kommer därför satsa helhjärtat på klimatet i mars genom kampanjen World Recovery Week – en vecka där Metro lyfter klimatfrågan som kan få oss att tänka till kring sitt klimatavtryck.

Anneli Wikström, Head of Native Studio:Det är en satsning som ligger i tiden. Metro har redaktionellt skrivit om klimatet under hela 2018, men detta blir en ny och större take på det. Under den här veckan i mars kommer vi jobba brett över alla avdelningar på Metro Media House. Det blir massor av redaktionella teman med fokus på klimatet och vi kommer att ha en stor kampanjsajt där vi samlar annonsörer som vill vara med och lyfta klimatfrågan.
I samband med World Recovery Week inleder Metro ett samarbete med Fortum som kommer att vara huvudpartner till kampanjen.

Per-Oscar Hedman, presschef Fortum Sverige: I klimatfrågan behöver vi agera tillsammans. Ska vi klara av att hejda temperaturökningen behöver vi genomföra de förändringar som snabbt ger störst effekt. Vi ser det som att det både handlar om att utveckla det som finns och att ta fram nya lösningar. Sverige är ett av få länder som sedan länge har ett närmast helt fossilfritt kraftsystem, i stor kontrast till stora delar av världen i övrigt. Mer än 80 procent av primärenergin globalt är fortfarande fossil, så en viktig utmaning är att lösa världens elproduktion. Men samtidigt måste vi även elektrifiera transportsektorn och industrin, ja samhället i stort. Vi behöver ta bort koldioxid ur atmosfären och hantera sopor och avfall bättre i alla led med målet att det allra mesta återvinns. Det är vi tillsammans som skapar en mer hållbar värld.

Kontaktperson Metro Media House:
Anneli Wikström, Head of Native Studio, anneli.wikstrom@metro.se

Kontaktperson Fortum:
Per-Oscar Hedman, Presschef Fortum Sverige, per-oscar.hedman@fortum.com

Metro Metro Media är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.