Nyheter

Female Legends gästar Metros webb-tv koncept, Esport Magazine!

Avsnitt 3 gästas av;

Idag gästar Lillie Klefeldt avsnitt 3 av Esport Magazine. Lillie är en av grundarna för
gaming-communityn Female Legends, en mötesplats för icke- män som spelar League of Legends.

– Många tjejer spelar, men det kan vara tungt att erkänna att man är tjej på grund av den hårda miljön. Vi vill ge tjejer lite mer utrymme att kunna utvecklas, bli bättre och ha andra tjejer att spela med, säger Lillie Klefeldt.

Målet med organisationen är att inte behövas, men just nu ser jag att fram tills hälften av alla spelare i LCS(reds. anmärkning: League of Legends Championship Series och är världens största liga i spelet)är kvinnor så fortsätter vi kämpa. Vårt mål är att få in en kvinna i LCS, vi vill att det ska vara ungefär hälften och jämställt i proffsscenen.

Metro Esport Magazine är Metro Media Houses esport-satsning i 12 delar. Nya avsnitt kommer ut varje fredag. Se avsnitten på metro.se eller under Metro Esports Youtubekanal.

Metro är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

Antonia Ax:son Johnsons ÖppnaDörren och Metro i integrationskampanj

Axfoundation, Antonia Ax:son Johnsons fristående, icke-vinstdrivande verksamhet för hållbar utveckling och dess initiativ ÖppnaDörren, går in som medarrangör i mediehuset Metros nystartade integrationskampanj Årets Dörröppnare.

Kampanjens syfte är att lyfta Sveriges bästa integrationsinitiativ i samtliga Metros redaktionella kanaler och på scen genom ett antal olika eventaktiviteter på plats i Umeå, Stockholm och Malmö under våren 2018.

– Axfoundation har i över 20 år jobbat med hållbarhetsfrågan ur ett företags- och samhällsperspektiv. Vi ser att breddade nätverk mellan etablerade och nya svenskar ger individnytta, affärsnytta och samhällsnytta och därför känns samarbetet med Metro och Axfoundations verksamhet ÖppnaDörren väldigt naturligt, säger Carolina Sachs, generalsekreterare på Axfoundation.

– Vi på Metro är otroligt glada och stolta över att få med oss Axfoundation och ÖppnaDörren som medarrangörer i denna viktiga kampanj, säger Mikael König, koncernchef Metro Media House.

Bakom kampanjen står även CSR Sweden, kommunikationsbyrån Hallvarsson & Halvarsson, rekryteringssajten Just Arrived och inkubatorn Pitchbar. Samtliga samarbetspartners sluter upp bakom ett upprop riktat till Sveriges sociala entreprenörer och allmänhet som uppmanas skicka in sin ansökan till det av Metro och Axfoundation nyinrättade integrationspriset Årets Dörröppnare.

De bästa bidragen bjuds in till en så kallad Pitchbar som anordnas i Umeå, Stockholm och Malmö, där 10 initiativtagare i varje region får presentera sitt koncept inför en jury.

De initiativ som går vidare till final lyfts därefter fram på scen inför en publik bestående av beslutsfattare, opinionsbildare och näringslivsrepresentanter under tvådagars-eventet Integrationsdagarnasom går av stapeln i Umeå, Stockholm och Malmö i maj, och som består av en konferensdag och en match-making-dag mellan arbetsgivare och arbetssökande.

Vinnaren av Årets Dörröppnarekoras slutligen vid en ceremoni under Järvaveckan i juni.

För mer information kontakta:
Jenny Hedelin, ansvarig Metro Events: +46 708 40 54 81
Maureen Hoppers, kommunikationsansvarig Axfoundation/Öppna Dörren: +46 72 540 54 00

Metro är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

Metro vinner designpris!

I höstas gjorde Metro om designen i papperstidningen. Nu får redesignen en utmärkelse i den internationella tävlingen Society for news design.

Det var den 4 september som Metro lanserade en av de största uppdateringarna av formen i tidningens historia. Bland annat byttes den gröna färgen i loggan ut mot en mer modern turkos, samtidigt som tidningen fick nya temaavdelningar och ett starkare nyhetsfokus.

Nu prisas redesignen av Society for news design, en organisation som uppmärksammar tidningsdesign världen över. I kategorin “redesign” i årets tävling får Metro en Award of excellence.

– Det var dags för Metro att flytta fram positionerna formmässigt. Vårt mål var att skapa en stark nyhetslook som samtidigt öppnade för en generös magasinsdesign till helgen. Det är både glädjande och smickrande att SND:s internationella jury uppmärksammade och belönade våra genomgripande förändringar, säger John Bark, creative director.

I gruppen som jobbade med den nya formen ingick förutom John Bark även Niklas Wennergren, redigerare; Fredrik Tideman, printredaktör samt Viktor Ander, tidigare printchef på Metro.

– Vi är otroligt stolta över att ha kompetensen att göra det här inhouse med egna duktiga formgivare. Med det vet vi att vi kan leverera en snygg tidning varje dag, säger Henrik Ek, editionschef.

I slutet av mars äger Society for news designs gala rum i New York. Andra svenska tidningar som tilldelades priser i år var Svenska Dagbladet och Dagens Industri.

Metro är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

Metro Media House lanserar e-handel

Metro Media House lanserar nu sin första e-handel: InMyCorner.se. I samarbete med 15 skandinaviska designers och återförsäljare har InMyCorner.se fokus på inredning som posters, ramar, belysning, vaser, keramik och hemtextilier. Som betalningslösning använder InMyCorner.se Klarna Checkout och PayPal.

Namnet InMyCorner.se syftar till att man med posters och små, utvalda produkter, enkelt kan skapa sin egen personliga känsla i sitt boende.

InMyCorner.se kommer bland annat att utnyttja marknadsföringskraften inom Metro Media House.

– Strategin bakom vår e-handelssatsning är enkel, men ambitiös. Vi ska bygga skalbar e-handel med attraktiva produkter utifrån målgruppsflöden inom bland annat Metro Media Houses olika kanaler, säger Kia Agerhem, Chief Strategy Officer inom Metro Growth Media.

E-handeln lanseras inom affärsområdet Metro Growth Media som jobbar med nya digitala affärer och nu förstärker med ett antal olika roller inom projektledning, sociala medier, digital marknadsföring och UX/design.

Metro Media House har som mål att lansera totalt 3-4 olika e-handelsplatser under 2018, med Sverige som testmarknad.

– E-handel är en viktig del av flertalet nya satsningar och projekt som kommer under 2018. Vi kommer att våga testa nya saker och utmana både marknad och oss själva, precis som Metro alltid gjort. Det är ett arv som är rotat i varumärket och som vi vill förvalta, säger Mikael König, VD Metro Media House.

Metro är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

​Nu släpps handboken för viralgranskning

Idag är det oerhört lätt att bli lurad av både falska nyheter och bluffar på nätet. Finns det sätt att undvika att bli lurad och vem är det som egentligen luras på nätet?

Nu släpps boken Viralgranskarens handbok – om källkritik och självförsvar på nätet för att hjälpa dig att bli mer källkritisk. Bakom boken står de prisade Metro-journalisterna Linnéa Jonjons och Åsa Larsson som grundade faktainitiativet Viralgranskaren 2014.

Handboken ger dig som läsare tips och verktyg för att lättare kunna navigera bland falska påståenden och nyheter på nätet. Boken tar även upp bakgrunden till varför bluffar på nätet uppstår och hur dessa sprids.

Under de snart fyra åren som vi drivit Viralgranskaren har vi fått en inblick i hur den svenska fejkarenan ser ut, vilka det är som luras på nätet och hur bluffar sprids. I boken ger vi en överblick över fejkade historier, felaktig eller missvisande information och rykten som spridits bland svenska nätanvändare och ger en mängd tips på hur du kan kolla upp skumma saker du sett på nätet. Ifrågasätt, kolla upp och var nyfiken!Säger Linnéa Jonjons och Åsa Larsson.

Vi tar upp både vilka det är som luras, men också hur man skyddar sig. Det är viktigt att tänka källkritisk för sin egen skull, men även för sina vänners skull. Det du delar påverkar dem och detsamma gäller tvärtom. Det är inte fult att ifrågasätta något som en vän eller släkting delat, utan det är alltid en vinst om vi får lära oss något,säger Linnéa Jonjons och Åsa Larsson.

Viralgranskarens handbok finns i bokhandeln från den 5 mars. 

Metro är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

Tv-succén följs upp – snart kommer Metro Esport Magazine

Nu är det äntligen dags att följa upp förra årets tv-succé inom esport.

Vi har lagt konceptet från 2017 bakom oss och tagit med oss lärdomarna och erfarenheterna för att ger tittarna en ännu bättre upplevelse under namnet Metro Esport Magazine. Det är stora förändringar som väntar, till exempel den nya studion äntligen blivit värdig ett esportmagasin i toppklass.

Bakom spakarna i programledarrollen sitter nu superproffset Kim ”Drayich” Larsson.

– Riktigt kul att få jobba med en seriös e-sportsatsning igen, där vi får chansen att hålla ett öga på de svenska stjärnorna. Ser fram emot den här säsongen väldigt mycket! Säger Kim ”Drayich” Larsson

– Kim passar som handen i handsken här. Han har bred erfarenhet från esporten. Som utövare, coach, streamer och programledare. Han är en av de som har hängt i längst i scenen och har erfarenheten som behövs för att axla den här rollen på bästa sätt, säger Erik Glanell, esportredaktör på Metro.

Under vintern och våren får tittarna lära känna stjärnorna, höra intressanta analyser, se det mest skillade och noobigaste från esporten och framför allt får dem underhållning på hög nivå.

Metro är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

Metro Esport värvar ny krönikör!

Linda Hermansson blir ny esportkrönikör i Metro.
Hon började som praktikant på Fragbite för cirka 4 år sedan och har sedan dess varit jorden runt som videoreporter i branschen. Nu jobbar hon som community manager för streamingplattformen Znipe TV.

Linda kommer att skriva återkommande krönikor om esport.
Det blir mycket tankar och åsikter om både aktuella och icke-aktuella ämnen, men även några tips här och där, vilket hon älskar att dela med sig av.

– Som sann gamer går det inte att beskriva med ett annat ord än EPIC, att bli en del av metros esportsatsning!Säger Linda Hermansson.

– Linda har en unik kompetens. Hon har både lång erfarenhet i esporten, bred kunskap om branschen och en perfekt journalistisk profil för att skriva initierade krönikor. Linda brinner för esporten och det märks verkligen. Jag är väldigt glad att ha med henne i vår esportsatsning,säger Metro Esports redaktör Erik Glanell.

Metro är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

Metro Media House värvar ny CTO från Viaplay

Metro Media House fortsätter att förstärka på viktiga nyckelpositioner. Ny CTO inom koncernen blir Daniel Zarins, som närmast kommer från Viaplay där han arbetar som utvecklings- och produktchef.

Daniel Zarins har en bakgrund som utvecklare och stor erfarenhet av att leda utvecklingsteam inom både rese- och mediebranschen.

Det ska bli spännande och utmanande att få följa med och bidra på den resa som Metro Media House har framför sig, där teknikorganisationen verkligen kommer att spela en nyckelroll. Jag ser fram emot att få jobba med den redan väl fungerande utvecklingsavdelningen för att ta Metro Media House till nästa nivå, säger Daniel Zarins.

Mikael König, VD, Metro Media House är mycket glad över rekryteringen:

Daniel är ett perfekt tillskott till vårt team. Hans erfarenhet från produktutveckling, men även som ledare är en kompetens som vi kommer ha stor nytta av under vår transformation från tidning till mediehus.

Daniel Zarins tillträder sin roll i april. 

Metro är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

​Metro Modes succé-podd WomanUp! får en säsong 2 – Linnea Claesson och Hannah & Amanda gästar

Världen är långt ifrån jämställd! Det har #metoo visat och fortsätter att visa. Metro Modes nya storsatsning WomanUp! väljer därför att ge ordet till några av Sveriges mest inspirerande kvinnor, och låter dem öppna upp om viktiga ämnen, utifrån egna erfarenheter. Podden tar upp allt från psykisk ohälsa till ätstörningar, hälsohets, kvinnofällor, övergrepp, samhällsideal och sorg.

I första säsongen av WomanUp! medverkar flera kända profiler så som Alice Bah Kuhnke, Fanna Ndow Norrby, Josefin Dahlberg och Ida Warg. Efter succésiffror får podden nu en andra säsong. Metro Mode välkomnar då gäster som Linnéa Claesson, Alexandra Pascalidou och Hannah och Amanda.

Metro Mode tar även ett större grepp kring WomanUp! och satsar på kvinnligt nätverk.

Det, genom att skapa ett community på Facebook för alla kvinnor som vill ha mer pepp och systerskap i sina liv kan bli medlemmar.

I WomanUp-gruppen delar vi läsvärda artiklar om viktiga ämnen som psykisk ohälsa och jämställdhet – och inspiration kring karriär, hälsa, mode, inredning och annan vardagslyx.

– Vi vill ta en tydlig riktning mot att lyfta, stötta, inspirera och motivera kvinnor! Det vill vi göra genom att skapa ett öppet och välkomnande forum där vi kan möta våra läsare, skapa relationer, kommunicera, utbyta erfarenheter och lyfta viktiga ämnen! Vi vill skapa en plats som bjuder på igenkänning och en känsla av att vi är ett enat team – som tillsammans är starka! Det är vårt mål med både WomanUp-podden och WomanUp-gruppen, säger Metro Modes redaktionschef Cassandra Lundgren.

WomanUp-podden finns där poddar finns och på www.metromode.se/womanup

Gå med i WomanUp-gruppen: https://www.facebook.com/groups/142572409867048/

Metro är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

Metro Media House investerar i dejtingsajt

Metro Media House tror på kärlekens kraft och investerar i dejtingsajten Blinddate.com. Det är en mötesplats för dem som vill lära känna människor utanför den ytliga dejtingvärlden.

– En investering i Blinddate.com går bra ihop med vår strategi att använda vår räckvidd för att utveckla bolag.Blinddate.comhar en mycket spännande affärsidé, säger Mikael König, VD, Metro Media House.

Sajten har funnits i 19 år och relanserades nyligen.

– Jag är mycket glad att vi fått till detta samarbete med Metro som är en stark mediaaktör som delar Blinddates värderingar kring seriös dejting där insidan får stå i fokus, säger Mikael Löfberg, VD på Blinddate.com

För mer information:

Mikael König, VD, Metro Media House
0704-229999
mikael.konig@metro.se

Mikael Löfberg, VD, Blinddate.com
08 5889-0500
mikael@blinddate.com

Metro är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

Metro Mode rekryterar Marie Serneholt

Metro Mode utökar sitt starka bloggteam och välkomnar nu artisten, programledaren och entreprenören Marie Serneholt.

-Vi är glada över att kunna stärka vårt team av grymma influencers och profiler med Marie Serneholt. Marie bidrar inte bara med en stor dos stjärnglans, utan även ett stort hjärta – som lyser igenom i allt hon gör! Det tilltalar både våra kunder, läsare och följare, så vi ser stor potential på framtida samarbeten, säger Cassandra Lundgren, Redaktionschef på Metro Mode.

I bloggen som lanseras idag på metromode.se kommer Marie att dela med sig av sitt liv med spännande resor, inspirerande outfits, arbetet med hennes parfym och allt annat som händer i hennes vardagsliv.

-Jag är så otroligt peppad och glad att få bli en del av Metro Mode’s grymma, inspirerande gäng. Det ska bli så roligt att få utveckla bloggen tillsammans med dem och läsarna. Jag kunde inte fått en bättre start på 2018, säger Marie Serneholt.

Om Metro Mode
Metromode.se är en mode- och livsstilssajt med både lokala, nationella och globala modenyheter. Sajten är sammankopplad med Sveriges största dagstidning Metro.

Metro uppmanar alla till att Upp och hoppa, Sverige!

Metro tillsammans med Generation Pep (en organisation initierat av Kronprinsparet), uppmanar nu hela svenska folket att bryta det skadliga stillasittandet genom ett omfattande initiativ som startar idag.

Metro har idag en förstasida som tillägnas kampanjen där Generation Pep och samtliga partners gemensamt informerar om initiativet och skriver under på deltagandet. Detta kommuniceras också i samtliga sociala medier. Samtliga ledande företag från näringslivet samt flera stiftelser och organisationer engagerar sig genom att vid minst ett tillfälle idag, bryta stillasittandet för allas barn och ungas rätt till ett hälsosamt liv. Idag vill Metro med kraften som ett mediehus uppmuntra och engagera sig i att bryta stillasittandet minst en gång halvtimman för barn och ungas rätt till ett hälsosamt liv, eftersom barn gör som vuxna gör, inte som dom säger.

– Vi ser precis som alla andra att för lite rörelse är ett växande problem i samhället. Vi, som ett mediehus, gör hela tiden vårt bästa för att belysa hur enkelt det kan vara att röra sig mer. Men man kan alltid göra mer och det här initiativet hoppas vi kan bli en folkrörelse, säger Thomas Eriksson, publisher för Metro.

Metro är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.