Nyheter

Metro Media House värvar ny CTO från Viaplay

Metro Media House fortsätter att förstärka på viktiga nyckelpositioner. Ny CTO inom koncernen blir Daniel Zarins, som närmast kommer från Viaplay där han arbetar som utvecklings- och produktchef.

Daniel Zarins har en bakgrund som utvecklare och stor erfarenhet av att leda utvecklingsteam inom både rese- och mediebranschen.

Det ska bli spännande och utmanande att få följa med och bidra på den resa som Metro Media House har framför sig, där teknikorganisationen verkligen kommer att spela en nyckelroll. Jag ser fram emot att få jobba med den redan väl fungerande utvecklingsavdelningen för att ta Metro Media House till nästa nivå, säger Daniel Zarins.

Mikael König, VD, Metro Media House är mycket glad över rekryteringen:

Daniel är ett perfekt tillskott till vårt team. Hans erfarenhet från produktutveckling, men även som ledare är en kompetens som vi kommer ha stor nytta av under vår transformation från tidning till mediehus.

Daniel Zarins tillträder sin roll i april. 

Metro är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

​Metro Modes succé-podd WomanUp! får en säsong 2 – Linnea Claesson och Hannah & Amanda gästar

Världen är långt ifrån jämställd! Det har #metoo visat och fortsätter att visa. Metro Modes nya storsatsning WomanUp! väljer därför att ge ordet till några av Sveriges mest inspirerande kvinnor, och låter dem öppna upp om viktiga ämnen, utifrån egna erfarenheter. Podden tar upp allt från psykisk ohälsa till ätstörningar, hälsohets, kvinnofällor, övergrepp, samhällsideal och sorg.

I första säsongen av WomanUp! medverkar flera kända profiler så som Alice Bah Kuhnke, Fanna Ndow Norrby, Josefin Dahlberg och Ida Warg. Efter succésiffror får podden nu en andra säsong. Metro Mode välkomnar då gäster som Linnéa Claesson, Alexandra Pascalidou och Hannah och Amanda.

Metro Mode tar även ett större grepp kring WomanUp! och satsar på kvinnligt nätverk.

Det, genom att skapa ett community på Facebook för alla kvinnor som vill ha mer pepp och systerskap i sina liv kan bli medlemmar.

I WomanUp-gruppen delar vi läsvärda artiklar om viktiga ämnen som psykisk ohälsa och jämställdhet – och inspiration kring karriär, hälsa, mode, inredning och annan vardagslyx.

– Vi vill ta en tydlig riktning mot att lyfta, stötta, inspirera och motivera kvinnor! Det vill vi göra genom att skapa ett öppet och välkomnande forum där vi kan möta våra läsare, skapa relationer, kommunicera, utbyta erfarenheter och lyfta viktiga ämnen! Vi vill skapa en plats som bjuder på igenkänning och en känsla av att vi är ett enat team – som tillsammans är starka! Det är vårt mål med både WomanUp-podden och WomanUp-gruppen, säger Metro Modes redaktionschef Cassandra Lundgren.

WomanUp-podden finns där poddar finns och på www.metromode.se/womanup

Gå med i WomanUp-gruppen: https://www.facebook.com/groups/142572409867048/

Metro är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

Metro Media House investerar i dejtingsajt

Metro Media House tror på kärlekens kraft och investerar i dejtingsajten Blinddate.com. Det är en mötesplats för dem som vill lära känna människor utanför den ytliga dejtingvärlden.

– En investering i Blinddate.com går bra ihop med vår strategi att använda vår räckvidd för att utveckla bolag.Blinddate.comhar en mycket spännande affärsidé, säger Mikael König, VD, Metro Media House.

Sajten har funnits i 19 år och relanserades nyligen.

– Jag är mycket glad att vi fått till detta samarbete med Metro som är en stark mediaaktör som delar Blinddates värderingar kring seriös dejting där insidan får stå i fokus, säger Mikael Löfberg, VD på Blinddate.com

För mer information:

Mikael König, VD, Metro Media House
0704-229999
mikael.konig@metro.se

Mikael Löfberg, VD, Blinddate.com
08 5889-0500
mikael@blinddate.com

Metro är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

Metro Mode rekryterar Marie Serneholt

Metro Mode utökar sitt starka bloggteam och välkomnar nu artisten, programledaren och entreprenören Marie Serneholt.

-Vi är glada över att kunna stärka vårt team av grymma influencers och profiler med Marie Serneholt. Marie bidrar inte bara med en stor dos stjärnglans, utan även ett stort hjärta – som lyser igenom i allt hon gör! Det tilltalar både våra kunder, läsare och följare, så vi ser stor potential på framtida samarbeten, säger Cassandra Lundgren, Redaktionschef på Metro Mode.

I bloggen som lanseras idag på metromode.se kommer Marie att dela med sig av sitt liv med spännande resor, inspirerande outfits, arbetet med hennes parfym och allt annat som händer i hennes vardagsliv.

-Jag är så otroligt peppad och glad att få bli en del av Metro Mode’s grymma, inspirerande gäng. Det ska bli så roligt att få utveckla bloggen tillsammans med dem och läsarna. Jag kunde inte fått en bättre start på 2018, säger Marie Serneholt.

Om Metro Mode
Metromode.se är en mode- och livsstilssajt med både lokala, nationella och globala modenyheter. Sajten är sammankopplad med Sveriges största dagstidning Metro.

Metro uppmanar alla till att Upp och hoppa, Sverige!

Metro tillsammans med Generation Pep (en organisation initierat av Kronprinsparet), uppmanar nu hela svenska folket att bryta det skadliga stillasittandet genom ett omfattande initiativ som startar idag.

Metro har idag en förstasida som tillägnas kampanjen där Generation Pep och samtliga partners gemensamt informerar om initiativet och skriver under på deltagandet. Detta kommuniceras också i samtliga sociala medier. Samtliga ledande företag från näringslivet samt flera stiftelser och organisationer engagerar sig genom att vid minst ett tillfälle idag, bryta stillasittandet för allas barn och ungas rätt till ett hälsosamt liv. Idag vill Metro med kraften som ett mediehus uppmuntra och engagera sig i att bryta stillasittandet minst en gång halvtimman för barn och ungas rätt till ett hälsosamt liv, eftersom barn gör som vuxna gör, inte som dom säger.

– Vi ser precis som alla andra att för lite rörelse är ett växande problem i samhället. Vi, som ett mediehus, gör hela tiden vårt bästa för att belysa hur enkelt det kan vara att röra sig mer. Men man kan alltid göra mer och det här initiativet hoppas vi kan bli en folkrörelse, säger Thomas Eriksson, publisher för Metro.

Metro är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

METRO MEDIA HOUSE EXPANDERAR

Metro expanderar och går idag ut med ett större antal rekryteringsannonser. Nyhetschef, redaktör sociala medier, politik–och samhällsreporter, redaktör viralgranskaren, programmerare, social media och contentspecialist, säljare metro mode, nativespecialist med flera.

Möjligheten finns att vara med att utveckla Sveriges mest innovativa mediehus, Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen Metro Mode, vår Esportssatsning, Metro Event, Viralgranskaren, jobbsajten Metrojobb och Studentkortet med över en halv miljon aktiva studenter.

Metro Media House rustar nu inför övergången till det nya medielandskapet. Det är ingen överdrift att säga att vi startar om verksamheten från grunden. Vi letar nu efter dig som vill vara med på vår resa framåt och hjälpa oss omforma vår verksamhet samt bygga framtidens Metro. säger Mikael König VD.

Metro är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

METRO I LÄNGRE SAMARBETSAVTAL MED GENERATION PEP

Mediehuset Metro har signat ett längre samarbetsavtal med den icke vinstdrivande organisationen Generation Pep (GEN-PEP). Tillsammans är syftet att fortsätta sprida kunskap och skapa engagemang kring barn och ungdomars hälsa. Generation Pep är initierat av Kronprinsessparet och lanserades i Almedalen i juli 2016.

I våras lanserade Metro en artikelserie tillsammans med Generation Pep där Carolina Klüft var gästredaktör för Metro Hälsa och där experter och profiler delade med sig av enkla och roliga tips på hur barn och unga tillsammans med vuxna kan få in mer rörelse i sin vardag. Metro har även deltagit på en av Parasports Special Olympics School Day i Järfälla med prova-på idrottsdagar som anordnas i särskolan där elever får träffa representanter från de lokala idrottsföreningarna och introduceras till idrotten på ett enkelt och roligt sätt. Metro fanns även på plats i Flen när Generation Pep i slutet av september lanserade den första Pep-dagen tillsammans med en lokal eldsjäl.

31 januari kommer Metro lyfta Upp och hoppa, Sverige! Något Generation-Pep dragit igång och det överordnade syftet är att sätta frågan om barns hälsa högre på agendan i samhället genom att visa att vi alla står bakom barn och ungas rätt till ett hälsosamt liv. Metro kommer denna dag tillägna hela förstasidan helt åt Upp och Hoppa, Sverige!

”Som en av Sveriges största och främsta mediehus har vi möjligheten att få med hela samhället i detta arbete. Tillsammans med Generation Pep står vi som media bakom och vill förmedla det vidare. Ett oerhört viktigt arbete som alla måste ta ansvar för. Ledande svenska företag, stiftelser, ideella organisationer likväl som privatpersoner. I frågan har vi som mediehus dels ett stort ansvar men också oerhört starka krafter. Både i det redaktionella, rörliga, digitala och sociala”, säger Karin Österman, Marknadschef Metro

Vi är glada över att Metro delar vår vision att alla barn och unga i Sverige ska ha möjlighet att leva ett aktivt och hälsosamt liv och att vi tillsammans på olika sätt kan sprida kunskap och inspirera till mer rörelse och bättre matvanor, säger Lenka Prokopec Karlberg, Partneransvarig på Generation Pep”. 

Metro är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

Alice Bah Kuhnke i premiäravsnittet av WomanUp-podden – med mål att stärka kvinnor.

I nya intervjupodden WomanUp! berättar några av Sveriges största och mäktigaste influencers och förebilder om svåra perioder i livet och hur de gjort för att gå vidare. I första avsnittet gästar Alice Bah Kuhnke.

Flera kända ansikten och inspiratörer kommer att medverka i första säsongen av Metro Modes första egna podd, bland andra Alice Bah Kuhnke, Fanna Ndow Norrby, Josefin Dahlberg, Alexandra Pascalidou och Linnéa Claesson. Podden ska inspirera, peppa och stötta unga kvinnor som är överrepresenterade i statistiken när det kommer till psykisk ohälsa.

– WomanUp-podden låter kvinnor få ordet, öppna upp och lyfta ett viktigt ämne utifrån egna erfarenheter, som vi måste börja prata mer om! Vi vill ta bort tabun, skulden och skammen kring psykisk ohälsa, ätstörningar, övergrepp, hälsohets och kvinnofällor. Våra läsare och lyssnare ska kunna känna igen sig och hämta kraft ur insikten av att de inte är ensamma och att vi håller varandra om ryggen, säger Cassandra Lundgren, redaktionschef på Metro Mode.

– Hela drivkraften bakom podden är att vi vill göra skillnad för unga kvinnor. Vi vill att våra läsare och lyssnare ska känna ett stöd i att höra andra dela med sig av sina erfarenheter och bli inspirerade. Men vi vill också ge lyssnarna verktyg vad man kan göra för att må bättre, därför har vi i slutet av varje avsnitt ett samtal med vår egen ”poddpsykolog” Maria Farm som ger tips och råd om hur man t.ex. kan förbättra sin självkänsla eller dämpa ångest, säger Sofia Siewertz, marknadsansvarig på Metro Mode.

För att stötta kvinnors rättigheter kan alla lyssnare köpa en T-shirt med varje gästs favoritcitat där vinsten (40 kr/t-shirt) går till kvinnorättsorganisationen Kvinna till Kvinna som är poddens samarbetspartner. Hela sortimentet finns på metromode.se/womanup.

Varje onsdag släpps ett nytt avsnitt av podden med start den 10 januari 2018. Avsnitt 2 gästas av Fanna Ndow Norrby.

Om Metro Mode
Metromode.se är en av Sveriges största mode- och livsstilssajter med både lokala, nationella och globala modenyheter. Sajten är sammankopplad med Sveriges största dagstidning Metro.

Metrojobb och 3minTalk lanserar kampanj – för att motivera, inspirera och sprida kunskap

Nästa vecka lanseras en 14 veckors kampanj på Metrojobb som är en av Sveriges största jobbsajter och som ingår i Metro Media House. Kampanjen inkluderar filmer från konceptet 3minTalk. Det är ett digitalt koncept som syftar till att sprida kunskap och insikter från aktuella personligheter eller föreläsare. Konceptet kan ses som Ted Talks i miniformat med svenska inspiratörer.

– Det känns väldigt kul och aktuellt att erbjuda våra läsare och följare inspirerande filmer från högt profilerade föreläsare och personligheter. Främst för att vi är en av Sveriges största jobbsajter som bl.a. erbjuder lediga tjänster men också karriärstips. Detta blir en annan form av inspiration som kan skapa motivation hos våra användare, säger Thérése Trolle Steien på Metrojobb. 

Under 14 veckor kommer en 3minuters film lanseras varje vecka i Metros kanaler. Personligheter som entreprenören och årets digitala influencer Per Holknekt, forskaren och föreläsaren Niklas Modig samt retorikkonsulten Pontus Christoffersson delar sina insikter och sin kunskap genom kampanjen.

– Jag såg ett behov av att skapa kortare marknadsföringsmaterial till föreläsare och profiler då jag som huvudbusiness driver en agentbyrå där jag representerar olika profiler. Men också ett behov av att skapa kortare content som vem som helst kan ta del av för att få inspiration och motivation säger Charlotte Dunhoff, grundare till Profile Agency och 3minTalk. Hon fortsätter och beskriver hur glad hon är över att Metrojobb ville skapa en kampanj för att hjälpa till att sprida kunskap och insikter i Sverige.

Både Charlotte Dunhoff och Thérése Trolle Steien tycker att det ska bli spännande att följa kampanjens utfall. Vi tror att det kommer få positiva effekter till både privatpersoner så som till företag. Alla människor har 3 minuter över, så att kunna erbjuda motivation och inspiration i ett digitalt format på 3 minuter känns jättekul.

För vidare information kontakta:

Charlotte Dunhoff, VD Profile Agency

072-315 94 02, charlotte@profileagency.se

Thérése Trolle Steien, Marknadschef Metrojobb

070- 949 92 00, therese.trolle@metrojobb.se

Metro är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

Metro auktionerar ut sida – för att stötta Musikhjälpen

För att stötta insamlingen till Musikhjälpen och årets tema ”Barn är inte till salu” auktionerar Metro ut en sida på Tradera. ”För oss är det självklart att stötta det här”, säger Metros vd Mikael König.

Varje minut säljs fyra barn i sexhandeln världen över – och mörkertalen är enorma. Därför väljer Metro att auktionera ut en sida att använda på valfritt sätt till tidningen den 22/12 på Tradera.

Pengarna går till årets insamling från Musikhjälpen, med temat ”Barn är inte till salu”.

– För oss är det självklart att stötta det här. Inget barn i hela världen ska någonsin behöva utsättas för den här formen av exploatering. Förhoppningsvis kan vårt bidrag hjälpa till att förebygga att barn dras in i sexhandeln och hjälpa de som redan utsatts, säger Metros vd Mikael König

Metros tidning ges ut i Stockholm, Göteborg och Malmö och har cirka 850 000 läsare per dag.

I skrivande stund har sidan 51 bud. Men lugn, du kan lägga ditt bud fram till 16.25 på söndag.

Vanliga publicistiska regler gäller för sidan. Politiska budskap tillåts inte och det ska tydligt synas att sidan är till förmån för Musikhjälpens välgörenhet. 

Metro har 3 enkla villkor, sidan ska klara publicistisk granskning, lämnas till oss innan deadline 12:00 20/12 och det ska framgå att sidan köpts för att stötta musikhjälpen.

https://www.metro.se/artikel/metro-auktionerar-ut-sida-för-att-stötta-musikhjälpen

Metro är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

Mediahuset Metro satsar offensivt på rekryteringsmarknaden genom Metrojobb

Metrojobb, idag ett affärsområde inom Mediahuset Metro kommer från 2018 att bolagiseras.

Metrojobb som är en av marknadsledarna inom rekrytering online med flera framgångsrika produkter kopplat till platsannonser och sociala medier tar nu nästa utvecklingssteg. 

Syftet med bolagiseringen är att skapa rätt förutsättningar och med starkt fokus utveckla Metrojobb till att bli marknadsledare för rekrytering online.
VD för det nya bolaget blir Tobias Axelsson, nuvarande Head of Digital Group på Metro.

Mikael König, VD Metro Media House

”-Tiden är helt rätt för Metrojobb att bli ett självständigt bolag. Vi är mycket nöjda med den utveckling som Metrojobb genomgått och för att ge affären och bolaget de bästa förutsättningar att växa ytterligare är detta en naturlig utveckling. Det krävs större självständighet och en mer dedikerad styrning”.

Tobias Axelsson, VD Metrojobb

”- Metrojobb är ett av de ledande varumärkena inom onlinerekrytering i Sverige och är idag en mötesplats för tusentals arbetsgivare och hundratusentals arbetssökande. Utvecklingen på marknaden framåt kräver stort fokus och insatser på produktutveckling med att digitalisera processerna ytterligare, bland annat genom AI och inte minst ökningen av det mobila användandet”.

Metrojobb startade i augusti 2009 och är idag ett av de ledande varumärkena för onlinerekrytering i Sverige. Metrojobb kommer även i fortsättningen att vara ett helägt dotterbolag till Metro.

Metro är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

Metro Media House förstärker och förbereder sig för nya affärer

Metro fick i februari 2017 nya ägare i form av investmentbolaget Custos och har sedan dess utvecklat en ny affärsmodell som inom kort är redo för lansering. För att stötta införandet av den nya affärsmodellen och utvecklingen av Metro Media House förstärker Metro sin ledningsgrupp med Thomas Eriksson. Thomas har en bakgrund från bland annat Aftonbladet och Omni och kommer senast från en tjänst som digital chef på Egmont Publishing.

Thomas kommer att ta ett helhetsansvar för Metros produktflora, nuvarande och framtida, och tillträder rollen som Publisher med ansvar för affärsområdet Media.

– Jag ser verkligen fram emot att få jobba med utvecklingen av journalistiken och innehållet inom Metro Media House. I den digitala omställningen finns stora möjligheter att hitta nya intäktsströmmar, säger Thomas Eriksson.

Mikael König, VD Metro Media House:

– Vi är jätteglada över att få in Thomas i laget! Hans bakgrund passar perfekt för våra framtida behov. Metro är i en intensiv omgörningsfas där Thomas digitala kunskaper kommer vara avgörande för vår framgång. Vi är redan idag mycket mer än en tidning, men under 2018 kommer vi växla upp och på riktigt ta klivet från tidning till mediehus. Jag och hela teamet ser fram emot att jobba med honom!


Metro är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.