Nyheter

Christen Ager-Hanssen ny VD för Metro Media House

Under 2019 kommer Metro Media House och moderbolaget Custos Group att knytas närmare varandra. För att stötta denna utveckling kliver styrelseordföranden Christen Ager-Hanssen in som ny VD för Metro Media House.

– Under 2018 har vi utvecklat nya affärsmodeller för Metro Media House som nu ska implementeras och kommer att göra bolaget lönsamt igen. Det är en modell som maximalt utnyttjar kraften i Metros varumärke med dess höga trovärdighet och enorma räckvidd, säger Christen Ager-Hanssen.

Custos Groups vision är att skapa ett ekosystem som utnyttjar marknadsföringskraften i Metro Media Houses olika kanaler, genom partnerskap och ägande i andra bolag. Ambitionen är att bli en ledande aktör för kundanskaffning inom e-handel.

Metros tidigare VD, Jonas Lundh, får en ny roll som Chief Operating Officer för Custos Group, och kommer att arbeta för samverkan mellan bolagen i koncernen.

– Nu är grundarbetet klart och vi ska ta koncernen till nästa nivå. Jag ser med stor optimism fram emot Metros fortsatta resa, säger Jonas Lundh. 

Metro Media House är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

Matilda Gustavsson är Årets ljushuvud

I dag publicerar Metro listan Årets ljushuvud – 50 personer som lärt oss något eller riktat strålkastaren mot en fråga under året som gått. Årets vinnare är Matilda Gustavsson, journalist på DN, för hennes granskning om den så kallade kulturprofilen Jean-Claude Arnault.

Motiveringen lyder: För att ha kastat ljus över maktstrukturer, kulturmoguler, och tystnadskulturer. För att ha ryckt upp dörrarna till en institution vars rum har varit barrikaderade alldeles för länge.

– Vi på Metro gillar att folkbilda och tillgängliggöra nyheter för väldigt många människor. Det är vi superstolta över, eftersom det är viktigt att så många som möjligt har koll på vad som händer i samhället och känner sig delaktiga i det. Därför vill vi lyfta och hedra andra som också gör det på ett bra och för oss inspirerande sätt. Vi vill uppmärksamma de som under året har belyst något och förhoppningsvis gjort oss alla lite klokare, säger Soraya Hashim, debattchef och initiativtagare.

På listan återfinns även personer som Greta Thunberg, Johan Szymanski, Cherrie och talmannen Andreas Norlén.

– Det känns så himla roligt att få använda vår plattform för att lyfta andra grymma folkbildare. Jag ser verkligen fram emot att se hur det här priset utvecklas till nästa år och nästa och nästa igen, säger Soraya Hashim.

Metro Media House är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

Metrojobb och Heja livet i samarbete för att stärka kvinnor i karriären

Syftet är att peppa, utbilda och lyfta kvinnor i karriären när jobbsajten Metrojobb och nätverket Heja Livet går ihop i ett nytt samarbete. Resultatet blir events, föreläsningar och redaktionella artiklar om jobb och personlig utveckling.

Hur är jag mitt bästa jag i en vardag med press och krav? Hur får jag drömjobbet? Hur bygger jag ett kontaktnät? Det är frågor som Metrojobb och Heja Livet får från medlemmar och läsare. Det resulterade i ett nytt samarbete med fokus på att lyfta kvinnor i livet och i karriären.

Som en första del av samarbetet kommer Heja Livets medlemmar att bjudas in till en karriärkväll med föreläsningar, coachning och mingel. Temat är ”jobbsökande” och deltagarna kommer bland annat att få lära sig hur de skriver ett säljande cv, hur de maxar sin LinkedIn-profil och hur de blir proffs på självledarskap.

Bakom Heja Livet står grundarna Emely Crona Stenberg, som startade nätverket 2014, och Caroline Levy.
– Vi ställer höga krav på oss själva och det är inte alltid lätt att vara sitt bästa jag. Det kan saknas motivation, kunskap, ork, riktning och vi ser att detta är extremt vanligt bland kvinnor, säger Emely Crona Stenberg. 

Caroline Levy fortsätter: 
– Därför gör vi detta – för att hjälpa och erbjuda verktyg för att nå sitt mål. I detta fall inom karriär och entreprenörskap.

– Vi vill förbereda våra användare på arbetslivets utmaningar och öka deras chanser att få jobbet de vill ha. Heja Livet är den perfekta partnern att samarbeta med och här får vi möjlighet att tillsammans komma ut och fysiskt möta människor och ge dem de verktyg de behöver för att utvecklas, säger Thérèse Trolle Steien, affärsområdeschef på Metrojobb.

Heja Livet är nätverket för dem som identifierar sig som kvinnor med ledorden ”creating womanhood”. I dag har Heja Livet-gruppen på Facebook närmare 90 000 medlemmar. 

Metrojobb är en av Sveriges största jobbsökarsajter och en del av mediahuset Metro. På www.metrojobb.se finns jobbannonser och redaktionella artiklar som hjälper användarna att ta nästa steg i karriären.

Metro Metro Media är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

Metro satsar på klimatet – inleder samarbete med Fortum

Enligt en SIFO-undersökning som gjordes i början av 2018 tänker nästan hälften av alla svenskar på klimatet varje vecka eller oftare, för unga kvinnor är klimatet nu den viktigaste samhällsfrågan. Metro Media House kommer därför satsa helhjärtat på klimatet i mars genom kampanjen World Recovery Week – en vecka där Metro lyfter klimatfrågan som kan få oss att tänka till kring sitt klimatavtryck.

Anneli Wikström, Head of Native Studio:Det är en satsning som ligger i tiden. Metro har redaktionellt skrivit om klimatet under hela 2018, men detta blir en ny och större take på det. Under den här veckan i mars kommer vi jobba brett över alla avdelningar på Metro Media House. Det blir massor av redaktionella teman med fokus på klimatet och vi kommer att ha en stor kampanjsajt där vi samlar annonsörer som vill vara med och lyfta klimatfrågan.
I samband med World Recovery Week inleder Metro ett samarbete med Fortum som kommer att vara huvudpartner till kampanjen.

Per-Oscar Hedman, presschef Fortum Sverige: I klimatfrågan behöver vi agera tillsammans. Ska vi klara av att hejda temperaturökningen behöver vi genomföra de förändringar som snabbt ger störst effekt. Vi ser det som att det både handlar om att utveckla det som finns och att ta fram nya lösningar. Sverige är ett av få länder som sedan länge har ett närmast helt fossilfritt kraftsystem, i stor kontrast till stora delar av världen i övrigt. Mer än 80 procent av primärenergin globalt är fortfarande fossil, så en viktig utmaning är att lösa världens elproduktion. Men samtidigt måste vi även elektrifiera transportsektorn och industrin, ja samhället i stort. Vi behöver ta bort koldioxid ur atmosfären och hantera sopor och avfall bättre i alla led med målet att det allra mesta återvinns. Det är vi tillsammans som skapar en mer hållbar värld.

Kontaktperson Metro Media House:
Anneli Wikström, Head of Native Studio, anneli.wikstrom@metro.se

Kontaktperson Fortum:
Per-Oscar Hedman, Presschef Fortum Sverige, per-oscar.hedman@fortum.com

Metro Metro Media är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

Här är Metros nya nyhetschefer

Metro fortsätter att satsa på stark egen nyhetsjournalistik. Nu har två nya nyhetschefer utsetts: Karl Enn Henricsson och Linnea Johansson.

Linnea Johansson och Karl Enn Henricsson började på Metro 2017. Linnea har en bakgrund från Sveriges Radio och är specialiserad inom granskande politik- och samhällsjournalistik. Under 2018 har Linnea Johansson arbetat som valredaktör med huvudansvar för den politiska bevakningen i Metro, som fått stort genomslag.

– Det känns himla kul att bli nyhetschef på Metro. Vi har en väldigt kreativ och ambitiös redaktion som jag tror mycket på. Jag ser fram emot att vara med när vi tar fram egna, spännande nyheter framöver. Vi ska jobba tillsammans för att göra vår journalistik ännu bättre, både på webben och i papperstidningen, säger hon.

Karl har tidigare arbetat på Expressen som kriminalreporter. Vid Metro har han grävt fram en rad uppmärksammade fall. Till exempel det så kallade Fittjafallet, där tio män misstänktes för en gruppvåldtäkt. För det belönades han med utmärkelsen “Årets journalist” på Metro.

– Det känns självklart mycket bra att gå upp som nyhetschef. Metro är inne i en väldigt offensiv fas, inte minst vad gäller nyhetsarbetet. Och jag kommer fortsätta arbeta med att ta Metro till en ännu högre nivå med egna, tunga nyheter, säger han.

– Karl och Linnea är två oerhört kompetenta journalister. Genom sina specialkompetenser kompletterar de varandra väldigt väl. Tillsammans med nyhetsredaktionen kommer de ska skapa journalistik som gör avtryck, säger Thomas Eriksson, Publisher och ansvarig utgivare.

Metro Media House AB är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

Metro Mode rekryterar försäljningschef

Metro Mode utökar sin säljavdelning och rekryterar Johan Rydell som har i uppdrag att fortsätta stärka de digitala affärerna.

Johan Rydell kommer närmast från Stampen och Modern Women Media där han haft tjänster som försäljningschef och sedermera operativ chef.

– Johan kommer in med ett starkt track record och en gedigen erfarenhet inom en bransch som är viktig för Metros framtid. Vi är väldigt glada att få in Johan i vårt team, säger Martin Hjorth, försäljningsdirektör på Metro Media House AB.

Johan om rekryteringen:

– Efter drygt ett år utanför media är jag otroligt peppad att ta mig an ett såpass starkt varumärke som Metro Mode. Vi befinner oss i en spännande offensiv fas och jag ser verkligen fram emot att hjälpa till att utveckla ett redan starkt erbjudande. Metro Mode har väldigt engagerade läsare och med det som grund ska vi vässa våra produkter för att leverera mer effekt till våra annonsörer.

Tidigare i sin karriär har Johan varit försäljningschef på Familjeliv Media och Clear Channel.

Kontaktperson Metro media House:
Johan Rydell, säljchef Metro Mode. 0708878100, johan.rydell@metromode.se
Martin Hjorth, försäljningsdirektör Metro Media House, martin.hjorth@metro.se

Metro Media House är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode och jobbsökarsajten MetroJobb.

SONY GÖR EN FYSISK TAKE OVER AV HELA METROS PRINTTIDNING

Idag den 5 oktober kan man utöver Metros redaktionella innehåll följa en parallell historia berättad i annonsformat. En historia berättad från första till sista sidan om Sonys innovationer genom tiderna och hur teknik och användningsområden från alla dem, numera återfinns samlade i en och samma pryl – Xperia XZ3.

– Det är unik situation att en enskild aktör går in och köper samtliga annonsutrymmen under en och samma dag. Sony Mobile gör bokstavligen en total take over av vår printtidning. Det ligger i Metros DNA att vara innovativa och utmana normen för traditionell annonsering. Därför är Sony Mobile är en rolig kund att jobba med eftersom de vågar göra nya och storslagna idéer till verklighet säger Martin Hjorth, försäljningsdirektör på Metro Media House

– Identiteten hos våra Xperia smartphones bygger på underhållning och hur teknik och kunnande från hela Sony fulländar upplevelsen. Att presentera vår historia av innovationer i en dagstidning, ett fysiskt format med ett naturligt flöde, passar perfekt för den här typen av berättelse. Att göra en unik och kraftfull aktivitet som denna blir ett fantastiskt startskott för vår lansering av Xperia XZ3 säger Maria Åkerberg, kampanjansvarig på Sony Mobile.

Xperia XZ3 lanseras idag den 5 oktober.

Kontaktuppgifter:
Martin Hjorth, försäljningsdirektör Metro Media House, martin.hjorth@metro.se
Maria Åkerberg, kampanjansvarig Sony Mobile, maria.akerberg@sony.com

Metro Media House är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode och jobbsökarsajten MetroJobb.

Metro tror på extraval

Under valrörelsens slutspurt satsar Metro extra hårt på sin valbevakning – men också framåt. Med det svåra parlamentariska läget som ser ut att vänta tror Metro på extraval och fortsätter med stark politisk bevakning som sträcker sig mycket längre än söndag.

Det börjar i morgon, fredag, då vi ger ut en tidning som helt handlar om riksdagsvalet, där vi reder ut saker som:

  • Vilka är de mest googlande frågorna inför valet?
  • Politiska experter svarar på de mest troliga scenarierna efter valet
  • Vad vill partierna i väljarnas viktigaste frågor?
  • Kändisar får frågan: Vad ska du rösta på?

Även inför vårens EU-val kommer den politiska bevakningen att vara framstående hos Metro.

– Totalt politiskt kaos är att vänta och vi förbereder oss för att hjälpa läsarna att förstå vad som händer. Som Sveriges största tidning når vi målgrupper som ingen annan, därför är det vårt ansvar, säger Thomas Eriksson, publisher och ansvarig utgivare för Metro.

Metro Media House är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

Metro Media House utser ny chef för Native Studio

Anneli Wikström blir ny Head of Native Studio inom Metro Media House. Hon kommer närmast från en tjänst som featurechef samt vikarierande redaktionschef.

– Jag är väldigt glad att Anneli Wikström har tackat ja till rollen. Hon är en utmärkt chef och har stor erfarenhet av innehållsproduktion. Native advertising är en viktig digital intäktskälla som kommer att växa i betydelse, säger Thomas Eriksson, Publisher och ansvarig utgivare.

Anneli har en gedigen erfarenhet inom Metro Media House. Hon har arbetat inom företaget i tio år.

– Det känns otroligt roligt och spännande. Jag ser verkligen fram emot att sätta mig in i arbetet nu. Native Studio består av ett väldigt kompetent och drivet team och tillsammans ska vi fortsätta att utvecklas, hitta nya format och växa, säger Anneli Wikström.

Anneli Wikström ersätter Vivi Wallin, som mycket framgångsrikt utvecklat Metro Native Studio vid sidan om sin egen verksamhet.

– Jag är glad över den framgång som jag och mitt team har haft med att utveckla native-erbjudandet i Metros alla kanaler. Samtidigt har nu min egen verksamhet Fixa Själv Media tagit ordentlig fart och jag väljer då att fokusera på det på heltid. Jag lämnar därför med varm hand och stort förtroende över till Anneli.

Metro har under 2018 värvat bland annat Joanna Bartley från Schibsted och Emil Björnius från Nyheter24. Utöver det har även Theresia Franklin, senior kommersiell redaktör, och Jessica Uhlán, sociala medier-expert, rekryterats.

Anneli Wikström tillträder sin nya tjänst under hösten.

Kontaktpersoner Metro Media House:
Thomas Eriksson, Publisher och ansvarig utgivare, thomas.eriksson@metro.se
Anneli Wikström, Head of Native Studio, anneli.wikstrom@metro.se

Metro Media House är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

Han blir vice VD på Metro Media House

Efter nästan 4 år som VD på Direktpress Stockholm jobbar Jonas Irebjök idag sin första dag som vice VD på Metro Media House.

– Jag är väldigt glad över att få med Jonas i teamet. De erfarenheter han tar med sig kommer vara till stor nytta när vi utvecklar vår affär. Vi har en spännande höst framför oss och med Jonas ombord får vi en nyckelspelare som kan media utan och innan, säger Jonas Lundh, VD på Metro Media House.

Utöver gedigen erfarenhet inom gratistidningsbranschen har Jonas Irebjörk även en lång bakgrund på TV4 i olika chefstjänster.

Hur ser du på framtiden hos din nya arbetsgivare?

– Det skall bli otroligt kul och spännande att få vara med och utveckla Metro Media House. Bilden jag fått av bolaget och dess ägare är väldigt positiv och det finns en stark vilja att utveckla nya affärer inte minst inom de digitala områdena, säger Jonas Irebjörk.

Kontaktperson Metro Media House:
Jonas Lundh, VD – jonas.lundh@metro.se

Metro Media House är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

Semmler leder Metros esportgala i Globen

Nu är det klart att Auguste ”Semmler” Massonnat står som host för Sthlm international esport awards som Metro Media House arrangerar i Globen.

Den 3 september går Sveriges första esportsgala av stapeln där team, spelare och profiler inom esport prisas för sina insatser för året som gått.

Semmler är en av de absolut största och mest folkkära kommentatorerna inom esportsvärlden och jobbar idag med Overwatch League.

– I’m excited to take part in bringing the best in esports together under one globe here in my home Stockholm for the Sthlm esport awards as host! It’s going to be an awesome celebration of excellence and I can’t wait to see everyone there säger Semmler.

Vinnarkategorierna i galan är:
Esport profile of the year
Esport team of the year (Best of; CS:GO, Dota 2, League of Legends, CoD och Overwatch)
Esport player of the year (Best of; CS:GO, Dota 2, League of Legends, CoD och Overwatch)
Esport breakthrough of the year
Esport moment of the year
On camera talent of the year
Tournament of the year
Nordic esport team of the year – Delas ut under förgala
Nordic esport player of the year – Delas ut under förgala
Nordic broadcaster of the year – Delas ut under förgala

– Vi vill göra en esportgala för spelarna, teamen och fansen och det är fantastiskt roligt att vi nu kan presentera detta innehåll i en enda stor galafest. Vi kunde inte ha fått en bättre host än Semmler och han kommer ta Globen med storm säger Emelie Westermark, projektledare på Metro Media House marknadsavdelning.

Både broadcast och event produceras av DreamHack och galan visas LIVE på Twitch.com och i Metros kanaler den 3 september kl 20.00.

Biljetterna är nu släppta och finns att köpa på www.sthesa.com för 149 SEK.

Projektgrupp Metro Media House:
Emelie Westermark, Projektledare
Erik Glanell, Esportsredaktör
Alexander Dackefjord, Esportschef
Eleanor Andersson, Marknadschef

Projektgrupp DreamHack:
Marcus Lindmark, VD
Axel Greve, Redaktör/manus
Jimmy Beris, Producent
Viktor Rydbäck, Produktionsledare

Kontaktperson:
Eleanor Andersson, eleanor.andersson@metro.se – Marknadschef Metro Media House

Metro Media House är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

Metros succé – når 50 000 nya läsare!

Sveriges största tidning har blivit ännu större! En ny undersökning visar att Metro nu läses av hela 832 000 svenskar, varje dag. Dessutom är Metro den största dagstidningen i Skåne.

I natt släpptes Orvesto konsument och Metro gör en mycket stark mätning.

  • Jämfört med förra mätningen ökar antalet läsare med 50 000.
  • Jämfört med samma period förra året är den totala räckvidden stabil (-1,8 %). Det kan jämföras med annan morgonpress som tappar tvåsiffrigt.
  • I Skåne och Göteborg ökar räckvidden kraftigt (+10,2 respektive +11,3%) jämfört med förra året, samma period.
  • Uppgången innebär nu att Metro är den största dagstidningen i Skåne med knappt 200 000 läsare.
  • I Göteborg knappar Metro in kraftigt på Göteborgs-Posten, med 246 000 läsare. Det innebär att gapet till GP endast är 39 000 läsare jämfört med 101 000 för ett år sedan.

– Tidningen har helt enkelt blivit bättre. I fjol fick Metro ny design, som prisbelönats. Det är också tydligt att läsarna uppskattar vår satsning på mer egen journalistik och mindre material från nyhetsbyråer, säger Thomas Eriksson, publisher och ansvarig utgivare för Metro.

Metros nationella räckvidd är nu 832 000 läsare per dag. Detta gör att tre annonsinföranden under en vecka når hela 1 429 000 unika läsare.

– Vårt duktiga distributionsteam har jobbat stenhårt med att hitta fler platser för tidningen. Det var längesedan Metro bara fanns i kollektivtrafiken – nu kan man plocka tidningen överallt. 85 procent av vår upplaga finns i dag på offentliga platser utanför den slutna kollektivtrafiken, säger Martin Hjorth, försäljningsdirektör, Metro Media House.

Metro Media House är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb, e-handelssajten InMyCorner och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.