Nyheter

​Metro Mode förstärker med 5 nya stjärnskott

Metro Mode värvar profilerna Fanna Ndow Norrby, Cassandra Klatzkow, Sophia Anderberg, Emelie Walles och Sara Che.

Bland de nya stjärnskotten välkomnar Metro Mode författaren och tv-personligheten Fanna som ständigt lyfter stora frågor om antirasism, utbrändhet och jämställdhet. Kroppspositivisten Sophia som efter år av ätstörningar bestämde sig för att uppmuntra andra till att älska sig själva.

Emelie inspirerar med sitt starka driv att hitta balans mellan karriär och familj medan modellen och artisten Cassandra uppmanar kvinnor att börja uppskatta sina kroppar – hur de än ser ut. Sist men inte minst kommer läsarna att få lära känna mångsysslaren och modeprofilen Sara.

”Vi är väldigt stolta och glada över att bredda vårt redan starka stall av influencers med ett gäng starka och drivna kvinnor med rejält skinn på näsan, som vågar sticka ut och lyfta viktiga ämnen som vi måste börja prata mer om!” säger Metro Modes innehållschef Cassandra Lundgren.

Metro Mode fortsätter att satsa på inflytelserika profiler inom alla segment och har under 2018 välkomnat en rad nya profiler samt stärkt upp redaktionen med nya nyckelroller.

Metro Media House är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

Metro <3 Järvaveckan och The Global Village – därför är det en perfekt match

För andra året i rad arrangeras Järvaveckan på Spånga idrottsplats i Stockholm, den 9-17 juni. Nu går Metro in som mediapartner.

Järvaveckan skapade enorm uppståndelse i fjol då Stefan Löfven nobbade Almedalen till förmån för den nystartade uppstickaren i norra Stockholm – som därmed blev enda politikervecka att besökas av samtliga riksdagspartiers ledare. Och alla gör de nya framträdanden i år igen.

Under veckan i juni bjuds företag, föreningar, myndigheter, organisationer, politiker och medborgare in från såväl Järva som från resten av staden och landet för bidra med expertis och perspektiv utifrån de nio dagarnas olika teman.

Nytt för i år är att Metro går in som mediapartner till arrangören The Global Village, ett partnerskap som också sträcker sig bortom Järvaveckan och genom hela 2018.

– Vi ville hitta ett sätt att på riktigt skapa en bestående relation till The Global Village och människorna i Järvaområdet eftersom vi vet att vi når dem bättre än någon annan tidning, säger Soraya Hashim, debattchef på Metro.

Hon understryker att det innebär ett ansvar.

– Dels ur ett demokratiskt perspektiv, men också journalistiskt. Jag är säker på att vi kommer bli ännu bättre journalister av att vi kortar avståndet på det här sättet och breddar vårt nätverk.

Järvaveckan är ett initiativ av Ahmed Abdirahman, grundaren av den ideella föreningen The Global Village, en partipolitiskt och religiöst obunden förening med hemvist i Hjulsta i Stockholm.

– Vi i The Global Village är väldigt glada över att inleda ett samarbete med ett så väletablerat varumärke som Metro. Vi hoppas att detta ska inspirera och tillgängliggöra informationen om Järvaveckan på ett inkluderande sätt för en mångfald av människor i hela landet, säger Helene Gülenay, kommunikationsansvarig för Järvaveckan.

– Med Metro som mediapartner kommer vi även kunna ge medborgare en chans att engagera sig i samhällsfrågor och sätta sina prioriterade frågor på den politiska agendan, säger Naod Abera, PR- och pressansvarig för Järvaveckan.

Förutom att vara på plats och rapportera både innan och under Järvaveckan kommer Metro hålla föreläsningar i källkritik i Järvaområdet samt upplåta utrymme på sin debattsida för dess invånare.

– Platser som Järva förekommer ofta i media, men uteslutande i krisbevakning. Det skapar en distans mellan journalister och de boende som inte alls har samma bild av sina områden. Vi tror att vi med hjälp av The Global Village kommer att kunna hitta riktigt bra storys som inte eldar på nidbilden av ”orten” och att vi därigenom blir nyhetskällan med högst trovärdighet för läsarna där, säger Metros editionschef Henrik Ek.

För mer information:
Helene Gülenay, Kommunikationsansvarig,The Global Village: 073 600 26 39
Naod Abera, PR- och pressansvarig,The Global Village: 076 915 40 51
Soraya Hashim, Metro: 0707 48 48 86

Metro Media House är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

​Tågresenärerna jublar – nu finns Metro på Sveriges största centralstationer

Köp en kaffe, ta din Metro och njut av tågresan.

– Vi är så glada! Att finnas på Sveriges största centralstationer är optimalt för att nå både nya och befintliga läsare. Nu kan fler få ta del av vår originaljournalistik, säger Thomas Eriksson, publisher, Metro Media House.

Sedan den 1 maj finns Sveriges största tidning att hämta på Jernhusens centralstationer i Stockholm, Göteborg, Malmö eller Lund.

Totalt 20 ställ har placerats ut på Sveriges fyra största centralstationer, samt Cityterminalen i Stockholm.

– Vi jobbar stenhårt med att maximera vår distribution. Tidningen plockas väldigt mycket på offentliga platser ovan jord, där människor har en stund över att läsa. Genom Jernhusens lokaler når vi också människor från orter där Metro i dag inte finns, säger Martin Hjorth, försäljningsdirektör, Metro Media House. 

Metro Media House är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

Metro Media House gör VM-magasin – störst i Sverige!

Ett fullspäckat VM-magasin. Helt gratis. Som trycks i Sveriges största upplaga.

Metro Media House lanserar, lagom till sommaren fotbolls-VM i Ryssland, ett ca 80 sidor tjockt magasin med allt för fotbollsälskaren. Intervjuer, analys av alla lagen, en närmare titt på stjärnorna och förstås extra stort fokus på den svenska VM-truppen.

Konkurrensen är hård bland VM-magasinen, särskilt från kvällstidningarna.

– Jag har läst dem i alla år. De är ofta bra, men alltid väldigt dyra. Jag ser ingen anledning att köpa någon av dem nu när vi kommer att göra ett minst lika bra magasin, som är helt gratis, säger Thomas Eriksson, publisher, Metro Media House.

Magasinet kommer att distribueras via landets största nätverk av fristående sportbarer. Det betyder att den fotbollsintresserade kommer kunna plocka magasinet på 55 platser runt om i landet, bland annat på sportbarer som Pitchers och All Star.

– Vi är stolta att återigen kunna erbjuda marknaden en högkvalitativ produkt utan någon betalningsspärr. Vi kan därigenom säkra en hög räckvidd. Vår unika distributionskanal ger annonsörerna stark penetration i en relevant målgrupp. Det skall ge bra värde tillbaka på deras investering, säger Martin Hjorth, försäljningsdirektör, Metro Media House.

Redaktör för Metros VM-bilaga är Filip Häggberg.

Metro Media House är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

SJUÅRIGA LUCY LÄR PARTILEDARNA SHUFFLA I METROS VALSATSNING

I vår kommer sjuåriga Lucy att intervjua alla partiledarna. Om hon inte förstår vad de säger eller om hon tycker de är tråkiga blåser hon hänsynslöst i sin visselpipa. I slutet av alla avsnitt lär hon dem att shuffla.

Under de närmsta fem månaderna kommer vi få se väldigt många partiledarintervjuer och de kommer vara väldigt lika varandra. Men vad händer om det i stället är en sjuåring som ställer frågorna till våra makthavare?

Har Jan Björklund snattat något?
Hur mycket pengar har Stefan Löfven?
Vad tänker Annie Lööf göra åt att det finns barn som är fattiga i Sverige?

När Lucy tycker att politikerna är obegripliga eller långtråkiga blåser hon hänsynslöst i sin visselpipa. Vid ett tillfälle berättar Ulf Kristersson om vad han tycker är roligast på jobbet när Lucy högljutt avbryter honom med sin visselpipa och kommentaren:

– Du är lite tråkig nu…

I slutet av varje avsnitt överraskar Lucy dessutom partiledarna med att lära dem shuffla. Alla partiledarna ställde upp med olika resultat. Men Lucy har hittat sin favoritshufflare:

– Annie Lööf var bäst. Först trodde jag hon skulle vara sämst på grund av sina klackskor, men sen tog hon av sig dem och var jättebra.

Resultatet är åtta klipp där vi ser partiledarna tvingas svara på frågor på ett helt annat sätt än de är vana vid. Samtidigt får vi komma dem nära och se nya sidor av dem på det vis som bara går när en sjuåring spontant utbrister – Va, är du rik?!, till statsministern.

– Vilken jävla dröm att vi hittade Lucy! Hon är så intelligent och rapp och hennes egna följdfrågor är underbara. De som har sett intervjuerna hittills har både gapflabbat och blivit berörda. Jag är så sjukt stolt över det här projektet, säger Soraya Hashim som är debattchef på Metro.

De åtta avsnitten kommer att släppas veckovis på metro.se under våren med start ikväll.

Projektgrupp:
Siri Amram, tv-chef Metro
Soraya Hashim, debattchef Metro

Metro Media House är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

Metro Mode välkomnar en av Sveriges största inredningsprofiler – Jannike ”Bisse” Ebbing

Metro Mode tar in en av Sveriges största inredningsbloggar under sitt tak och välkomnar Jannike ”Bisse” Ebbing till teamet.

– Vi är väldigt stolta och glada över att välkomna en av Sveriges största och mest inspirerande inredningsprofiler till oss på Metro Mode. Våra läsare älskar allt som har med inredning att göra, och Jannike kompletterar verkligen vårt stall av befintliga bloggare med sitt träffsäkra innehåll, säger Cassandra Lundgren, Head of content Metro Mode.

Jannike har under sin relativt korta tid som bloggare vuxit sig stark och blivit en av landets största profiler inom sin genre.

– Detta känns som ett steg i rätt riktning för min blogg och varumärke, jag är så otroligt taggad att få vara en del av Metro Mode och den framtid som väntar här, säger Jannike Ebbing.

Metro Mode växlar upp och fortsätter att satsa på inflytelserika profiler inom alla segment, i en kombination med den starka redaktionella satsningen där nya nyckelroller tillsatts sedan årsskiftet.

Metro är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

Female Legends gästar Metros webb-tv koncept, Esport Magazine!

Avsnitt 3 gästas av;

Idag gästar Lillie Klefeldt avsnitt 3 av Esport Magazine. Lillie är en av grundarna för
gaming-communityn Female Legends, en mötesplats för icke- män som spelar League of Legends.

– Många tjejer spelar, men det kan vara tungt att erkänna att man är tjej på grund av den hårda miljön. Vi vill ge tjejer lite mer utrymme att kunna utvecklas, bli bättre och ha andra tjejer att spela med, säger Lillie Klefeldt.

Målet med organisationen är att inte behövas, men just nu ser jag att fram tills hälften av alla spelare i LCS(reds. anmärkning: League of Legends Championship Series och är världens största liga i spelet)är kvinnor så fortsätter vi kämpa. Vårt mål är att få in en kvinna i LCS, vi vill att det ska vara ungefär hälften och jämställt i proffsscenen.

Metro Esport Magazine är Metro Media Houses esport-satsning i 12 delar. Nya avsnitt kommer ut varje fredag. Se avsnitten på metro.se eller under Metro Esports Youtubekanal.

Metro är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

Antonia Ax:son Johnsons ÖppnaDörren och Metro i integrationskampanj

Axfoundation, Antonia Ax:son Johnsons fristående, icke-vinstdrivande verksamhet för hållbar utveckling och dess initiativ ÖppnaDörren, går in som medarrangör i mediehuset Metros nystartade integrationskampanj Årets Dörröppnare.

Kampanjens syfte är att lyfta Sveriges bästa integrationsinitiativ i samtliga Metros redaktionella kanaler och på scen genom ett antal olika eventaktiviteter på plats i Umeå, Stockholm och Malmö under våren 2018.

– Axfoundation har i över 20 år jobbat med hållbarhetsfrågan ur ett företags- och samhällsperspektiv. Vi ser att breddade nätverk mellan etablerade och nya svenskar ger individnytta, affärsnytta och samhällsnytta och därför känns samarbetet med Metro och Axfoundations verksamhet ÖppnaDörren väldigt naturligt, säger Carolina Sachs, generalsekreterare på Axfoundation.

– Vi på Metro är otroligt glada och stolta över att få med oss Axfoundation och ÖppnaDörren som medarrangörer i denna viktiga kampanj, säger Mikael König, koncernchef Metro Media House.

Bakom kampanjen står även CSR Sweden, kommunikationsbyrån Hallvarsson & Halvarsson, rekryteringssajten Just Arrived och inkubatorn Pitchbar. Samtliga samarbetspartners sluter upp bakom ett upprop riktat till Sveriges sociala entreprenörer och allmänhet som uppmanas skicka in sin ansökan till det av Metro och Axfoundation nyinrättade integrationspriset Årets Dörröppnare.

De bästa bidragen bjuds in till en så kallad Pitchbar som anordnas i Umeå, Stockholm och Malmö, där 10 initiativtagare i varje region får presentera sitt koncept inför en jury.

De initiativ som går vidare till final lyfts därefter fram på scen inför en publik bestående av beslutsfattare, opinionsbildare och näringslivsrepresentanter under tvådagars-eventet Integrationsdagarnasom går av stapeln i Umeå, Stockholm och Malmö i maj, och som består av en konferensdag och en match-making-dag mellan arbetsgivare och arbetssökande.

Vinnaren av Årets Dörröppnarekoras slutligen vid en ceremoni under Järvaveckan i juni.

För mer information kontakta:
Jenny Hedelin, ansvarig Metro Events: +46 708 40 54 81
Maureen Hoppers, kommunikationsansvarig Axfoundation/Öppna Dörren: +46 72 540 54 00

Metro är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

Metro vinner designpris!

I höstas gjorde Metro om designen i papperstidningen. Nu får redesignen en utmärkelse i den internationella tävlingen Society for news design.

Det var den 4 september som Metro lanserade en av de största uppdateringarna av formen i tidningens historia. Bland annat byttes den gröna färgen i loggan ut mot en mer modern turkos, samtidigt som tidningen fick nya temaavdelningar och ett starkare nyhetsfokus.

Nu prisas redesignen av Society for news design, en organisation som uppmärksammar tidningsdesign världen över. I kategorin “redesign” i årets tävling får Metro en Award of excellence.

– Det var dags för Metro att flytta fram positionerna formmässigt. Vårt mål var att skapa en stark nyhetslook som samtidigt öppnade för en generös magasinsdesign till helgen. Det är både glädjande och smickrande att SND:s internationella jury uppmärksammade och belönade våra genomgripande förändringar, säger John Bark, creative director.

I gruppen som jobbade med den nya formen ingick förutom John Bark även Niklas Wennergren, redigerare; Fredrik Tideman, printredaktör samt Viktor Ander, tidigare printchef på Metro.

– Vi är otroligt stolta över att ha kompetensen att göra det här inhouse med egna duktiga formgivare. Med det vet vi att vi kan leverera en snygg tidning varje dag, säger Henrik Ek, editionschef.

I slutet av mars äger Society for news designs gala rum i New York. Andra svenska tidningar som tilldelades priser i år var Svenska Dagbladet och Dagens Industri.

Metro är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

Metro Media House lanserar e-handel

Metro Media House lanserar nu sin första e-handel: InMyCorner.se. I samarbete med 15 skandinaviska designers och återförsäljare har InMyCorner.se fokus på inredning som posters, ramar, belysning, vaser, keramik och hemtextilier. Som betalningslösning använder InMyCorner.se Klarna Checkout och PayPal.

Namnet InMyCorner.se syftar till att man med posters och små, utvalda produkter, enkelt kan skapa sin egen personliga känsla i sitt boende.

InMyCorner.se kommer bland annat att utnyttja marknadsföringskraften inom Metro Media House.

– Strategin bakom vår e-handelssatsning är enkel, men ambitiös. Vi ska bygga skalbar e-handel med attraktiva produkter utifrån målgruppsflöden inom bland annat Metro Media Houses olika kanaler, säger Kia Agerhem, Chief Strategy Officer inom Metro Growth Media.

E-handeln lanseras inom affärsområdet Metro Growth Media som jobbar med nya digitala affärer och nu förstärker med ett antal olika roller inom projektledning, sociala medier, digital marknadsföring och UX/design.

Metro Media House har som mål att lansera totalt 3-4 olika e-handelsplatser under 2018, med Sverige som testmarknad.

– E-handel är en viktig del av flertalet nya satsningar och projekt som kommer under 2018. Vi kommer att våga testa nya saker och utmana både marknad och oss själva, precis som Metro alltid gjort. Det är ett arv som är rotat i varumärket och som vi vill förvalta, säger Mikael König, VD Metro Media House.

Metro är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

​Nu släpps handboken för viralgranskning

Idag är det oerhört lätt att bli lurad av både falska nyheter och bluffar på nätet. Finns det sätt att undvika att bli lurad och vem är det som egentligen luras på nätet?

Nu släpps boken Viralgranskarens handbok – om källkritik och självförsvar på nätet för att hjälpa dig att bli mer källkritisk. Bakom boken står de prisade Metro-journalisterna Linnéa Jonjons och Åsa Larsson som grundade faktainitiativet Viralgranskaren 2014.

Handboken ger dig som läsare tips och verktyg för att lättare kunna navigera bland falska påståenden och nyheter på nätet. Boken tar även upp bakgrunden till varför bluffar på nätet uppstår och hur dessa sprids.

Under de snart fyra åren som vi drivit Viralgranskaren har vi fått en inblick i hur den svenska fejkarenan ser ut, vilka det är som luras på nätet och hur bluffar sprids. I boken ger vi en överblick över fejkade historier, felaktig eller missvisande information och rykten som spridits bland svenska nätanvändare och ger en mängd tips på hur du kan kolla upp skumma saker du sett på nätet. Ifrågasätt, kolla upp och var nyfiken!Säger Linnéa Jonjons och Åsa Larsson.

Vi tar upp både vilka det är som luras, men också hur man skyddar sig. Det är viktigt att tänka källkritisk för sin egen skull, men även för sina vänners skull. Det du delar påverkar dem och detsamma gäller tvärtom. Det är inte fult att ifrågasätta något som en vän eller släkting delat, utan det är alltid en vinst om vi får lära oss något,säger Linnéa Jonjons och Åsa Larsson.

Viralgranskarens handbok finns i bokhandeln från den 5 mars. 

Metro är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

Tv-succén följs upp – snart kommer Metro Esport Magazine

Nu är det äntligen dags att följa upp förra årets tv-succé inom esport.

Vi har lagt konceptet från 2017 bakom oss och tagit med oss lärdomarna och erfarenheterna för att ger tittarna en ännu bättre upplevelse under namnet Metro Esport Magazine. Det är stora förändringar som väntar, till exempel den nya studion äntligen blivit värdig ett esportmagasin i toppklass.

Bakom spakarna i programledarrollen sitter nu superproffset Kim ”Drayich” Larsson.

– Riktigt kul att få jobba med en seriös e-sportsatsning igen, där vi får chansen att hålla ett öga på de svenska stjärnorna. Ser fram emot den här säsongen väldigt mycket! Säger Kim ”Drayich” Larsson

– Kim passar som handen i handsken här. Han har bred erfarenhet från esporten. Som utövare, coach, streamer och programledare. Han är en av de som har hängt i längst i scenen och har erfarenheten som behövs för att axla den här rollen på bästa sätt, säger Erik Glanell, esportredaktör på Metro.

Under vintern och våren får tittarna lära känna stjärnorna, höra intressanta analyser, se det mest skillade och noobigaste från esporten och framför allt får dem underhållning på hög nivå.

Metro är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.