Nyheter

Semmler leder Metros esportgala i Globen

Nu är det klart att Auguste ”Semmler” Massonnat står som host för Sthlm international esport awards som Metro Media House arrangerar i Globen.

Den 3 september går Sveriges första esportsgala av stapeln där team, spelare och profiler inom esport prisas för sina insatser för året som gått.

Semmler är en av de absolut största och mest folkkära kommentatorerna inom esportsvärlden och jobbar idag med Overwatch League.

– I’m excited to take part in bringing the best in esports together under one globe here in my home Stockholm for the Sthlm esport awards as host! It’s going to be an awesome celebration of excellence and I can’t wait to see everyone there säger Semmler.

Vinnarkategorierna i galan är:
Esport profile of the year
Esport team of the year (Best of; CS:GO, Dota 2, League of Legends, CoD och Overwatch)
Esport player of the year (Best of; CS:GO, Dota 2, League of Legends, CoD och Overwatch)
Esport breakthrough of the year
Esport moment of the year
On camera talent of the year
Tournament of the year
Nordic esport team of the year – Delas ut under förgala
Nordic esport player of the year – Delas ut under förgala
Nordic broadcaster of the year – Delas ut under förgala

– Vi vill göra en esportgala för spelarna, teamen och fansen och det är fantastiskt roligt att vi nu kan presentera detta innehåll i en enda stor galafest. Vi kunde inte ha fått en bättre host än Semmler och han kommer ta Globen med storm säger Emelie Westermark, projektledare på Metro Media House marknadsavdelning.

Både broadcast och event produceras av DreamHack och galan visas LIVE på Twitch.com och i Metros kanaler den 3 september kl 20.00.

Biljetterna är nu släppta och finns att köpa på www.sthesa.com för 149 SEK.

Projektgrupp Metro Media House:
Emelie Westermark, Projektledare
Erik Glanell, Esportsredaktör
Alexander Dackefjord, Esportschef
Eleanor Andersson, Marknadschef

Projektgrupp DreamHack:
Marcus Lindmark, VD
Axel Greve, Redaktör/manus
Jimmy Beris, Producent
Viktor Rydbäck, Produktionsledare

Kontaktperson:
Eleanor Andersson, eleanor.andersson@metro.se – Marknadschef Metro Media House

Metro Media House är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

Metros succé – når 50 000 nya läsare!

Sveriges största tidning har blivit ännu större! En ny undersökning visar att Metro nu läses av hela 832 000 svenskar, varje dag. Dessutom är Metro den största dagstidningen i Skåne.

I natt släpptes Orvesto konsument och Metro gör en mycket stark mätning.

  • Jämfört med förra mätningen ökar antalet läsare med 50 000.
  • Jämfört med samma period förra året är den totala räckvidden stabil (-1,8 %). Det kan jämföras med annan morgonpress som tappar tvåsiffrigt.
  • I Skåne och Göteborg ökar räckvidden kraftigt (+10,2 respektive +11,3%) jämfört med förra året, samma period.
  • Uppgången innebär nu att Metro är den största dagstidningen i Skåne med knappt 200 000 läsare.
  • I Göteborg knappar Metro in kraftigt på Göteborgs-Posten, med 246 000 läsare. Det innebär att gapet till GP endast är 39 000 läsare jämfört med 101 000 för ett år sedan.

– Tidningen har helt enkelt blivit bättre. I fjol fick Metro ny design, som prisbelönats. Det är också tydligt att läsarna uppskattar vår satsning på mer egen journalistik och mindre material från nyhetsbyråer, säger Thomas Eriksson, publisher och ansvarig utgivare för Metro.

Metros nationella räckvidd är nu 832 000 läsare per dag. Detta gör att tre annonsinföranden under en vecka når hela 1 429 000 unika läsare.

– Vårt duktiga distributionsteam har jobbat stenhårt med att hitta fler platser för tidningen. Det var längesedan Metro bara fanns i kollektivtrafiken – nu kan man plocka tidningen överallt. 85 procent av vår upplaga finns i dag på offentliga platser utanför den slutna kollektivtrafiken, säger Martin Hjorth, försäljningsdirektör, Metro Media House.

Metro Media House är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb, e-handelssajten InMyCorner och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

Metro Esport är stolt mediepartner till DreamHack Summer.

Dreamhack är världens största digitala festival vars kärna och ursprung är LAN-party. Evenemanget är en plattform för esport, kunskap och kreativa tävlingar, musikspel, föreläsningar av spelutvecklare, internet och spelkultur, cosplay, mässdelen DreamExpo och mycket mer.

Nu tar Metro Esport ett större grepp kring bevakningen av denna späckade gaming-helg och presenterar stolt nyheten att Metro kommer ha en glasbur på golvet i hall D samt spela in en video podcast med intressanta profiler i samband med esportturneringarna under festivalen. Metro Esport kliver in som stolt mediepartner under alla dagar på DreamHack Summer 2018.

– Vi utvecklar konstant vårt esport-segment. För oss är det viktigt att vara det ledande mediehuset kring esport så med andra ord – Metro och Dreamhack passar väldigt bra ihop! Mer esport åt folket! Säger Emelie Westermark, projektledare Metro Media House

– Vi är mycket glada att återigen presentera Metro Esport som mediapartner till sommarfestivalen. Årets festival är fylld med innehåll: Esport i världsklass (3.5 miljoner kronor står på spel!), livemusik med Headline Rebecca & Fiona, ett megastort utomhusområde, prova på nya Call of Duty Black Ops 4 och träffa dina vänner och idoler från nätet! Ses i Jönköping, säger Tomas Lyckedal på DreamHack.

För mer information kontakta:
Emelie Westermark
ESPORT PROJECT MANAGER 
MARKETING
Metro Nordic Sweden AB
+46-70-422-99-77
emelie.westermark@metro.se

Metro är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

Metro tar in Native-specialist

Metro Media House utökar sin Native-avdelning och tar in Emil Björnius som närmast kommer från Nyheter24.

Enligt Vivi Wallin, Head of Native, är rekryteringen ett led i att utveckla Metros Native-koncept i takt med att företaget satsar på fler vertikaler.

­–Vi är väldigt glada att Emil börjar hos oss. Han har stor erfarenhet av kreativ konceptförsäljning i allmänhet och native advertising i synnerhet och har exakt den erfarenhet som vi behöver. Genom att knyta Emil till oss är vi övertygade om att vi fortsätter bygga affärsområdet med den bästa kompetensen som finns inom området, säger Vivi Wallin, Head of Native.

Emil om rekryteringen:

– Metro är inne i en spännande fas, med många intressanta vertikaler och en fantastisk print-produkt. Jag lockas starkt av tanken på att få vara med på den här digitala transformationsresan. Kraven på kvalitativt branded content ökar hela tiden, och det gäller att dels hålla sig ajour med alla trender, och samtidigt skapa innehåll som ger något alldeles särskilt till målgruppen. Både Nyheter24 och VICE som jag kommer från har ju en ung målgrupp, det får en att vidga sitt synsätt på innehåll eftersom de är så kräsna när de kommer till reklam.

Metro Media House är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

Wifog Holding AB och Metro Media House inleder samarbete och Metro Media House AB köper andel i Wifog

Wifog Holding och Metro Media House AB med sin ägare Custos Group har avtalat om att bolagen skall inleda ett samarbete som syftar till att bygga en gemensam plattform för lojalitet- och kundegagemang.

Bolagens samtliga varumärken, plattformar och kanaler kan komma att ingå i samarbetet som inbegriper mediaexponering av Wifogs produkter, försäljningssamarbete, produkt-, tjänst- och affärsutveckling samt att Metro Media House blir delägare i Wifog Holding AB.

Peter Håkansson, VD för Wifog säger: ”Det är väldigt tillfredsställande att ha hittat en partner som delar vår vision om att sätta kunden i centrum i ett vidsträckt system för lojalitet- och engagemangsutveckling. Alla människor bär på ett kundvärde och tillsammans kommer vi och Metro att kunna göra livet rikare och roligare för många fler i och utanför Sverige”.

Jonas Lundh, VD Metro Nordic, tillägger: ”Cirkeln är sluten – världens första annonsfinansierade dagstidning och världens första annonsfinansierade mobiloperatör har hittat varandra och skall gemensamt fortsätta utmana etablerade modeller för bättre kundupplevelser och bättre affärer”.

Avtalet innebär att Metro Media House tecknar 46 048 250 aktier till kursen 0,20 kr genom kvittning mot mediaexponering, vilket innebär en utspädning 20% för befintliga aktieägare.
Nya antalet aktier blir efter genomförd emission 230 094 013.

Beslut vid Wifog Holdings årsstämma är en förutsättning för emissionens genomförande. Årsstämman kommer att hållas i Bolagets lokaler den 29 juni kl 10:00 och kallelse till stämman går ut den 31 maj.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jonas Lundh, VD Metro Nordic Sweden AB
jonas.lundh@metro.se

eller

Peter Håkansson, VD Wifog Holding AB (publ)
ir@wifog.com

Hemsida: http://investor.wifog.com

Metro Media House är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

​Metro Mode förstärker med 5 nya stjärnskott

Metro Mode värvar profilerna Fanna Ndow Norrby, Cassandra Klatzkow, Sophia Anderberg, Emelie Walles och Sara Che.

Bland de nya stjärnskotten välkomnar Metro Mode författaren och tv-personligheten Fanna som ständigt lyfter stora frågor om antirasism, utbrändhet och jämställdhet. Kroppspositivisten Sophia som efter år av ätstörningar bestämde sig för att uppmuntra andra till att älska sig själva.

Emelie inspirerar med sitt starka driv att hitta balans mellan karriär och familj medan modellen och artisten Cassandra uppmanar kvinnor att börja uppskatta sina kroppar – hur de än ser ut. Sist men inte minst kommer läsarna att få lära känna mångsysslaren och modeprofilen Sara.

”Vi är väldigt stolta och glada över att bredda vårt redan starka stall av influencers med ett gäng starka och drivna kvinnor med rejält skinn på näsan, som vågar sticka ut och lyfta viktiga ämnen som vi måste börja prata mer om!” säger Metro Modes innehållschef Cassandra Lundgren.

Metro Mode fortsätter att satsa på inflytelserika profiler inom alla segment och har under 2018 välkomnat en rad nya profiler samt stärkt upp redaktionen med nya nyckelroller.

Metro Media House är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

Metro <3 Järvaveckan och The Global Village – därför är det en perfekt match

För andra året i rad arrangeras Järvaveckan på Spånga idrottsplats i Stockholm, den 9-17 juni. Nu går Metro in som mediapartner.

Järvaveckan skapade enorm uppståndelse i fjol då Stefan Löfven nobbade Almedalen till förmån för den nystartade uppstickaren i norra Stockholm – som därmed blev enda politikervecka att besökas av samtliga riksdagspartiers ledare. Och alla gör de nya framträdanden i år igen.

Under veckan i juni bjuds företag, föreningar, myndigheter, organisationer, politiker och medborgare in från såväl Järva som från resten av staden och landet för bidra med expertis och perspektiv utifrån de nio dagarnas olika teman.

Nytt för i år är att Metro går in som mediapartner till arrangören The Global Village, ett partnerskap som också sträcker sig bortom Järvaveckan och genom hela 2018.

– Vi ville hitta ett sätt att på riktigt skapa en bestående relation till The Global Village och människorna i Järvaområdet eftersom vi vet att vi når dem bättre än någon annan tidning, säger Soraya Hashim, debattchef på Metro.

Hon understryker att det innebär ett ansvar.

– Dels ur ett demokratiskt perspektiv, men också journalistiskt. Jag är säker på att vi kommer bli ännu bättre journalister av att vi kortar avståndet på det här sättet och breddar vårt nätverk.

Järvaveckan är ett initiativ av Ahmed Abdirahman, grundaren av den ideella föreningen The Global Village, en partipolitiskt och religiöst obunden förening med hemvist i Hjulsta i Stockholm.

– Vi i The Global Village är väldigt glada över att inleda ett samarbete med ett så väletablerat varumärke som Metro. Vi hoppas att detta ska inspirera och tillgängliggöra informationen om Järvaveckan på ett inkluderande sätt för en mångfald av människor i hela landet, säger Helene Gülenay, kommunikationsansvarig för Järvaveckan.

– Med Metro som mediapartner kommer vi även kunna ge medborgare en chans att engagera sig i samhällsfrågor och sätta sina prioriterade frågor på den politiska agendan, säger Naod Abera, PR- och pressansvarig för Järvaveckan.

Förutom att vara på plats och rapportera både innan och under Järvaveckan kommer Metro hålla föreläsningar i källkritik i Järvaområdet samt upplåta utrymme på sin debattsida för dess invånare.

– Platser som Järva förekommer ofta i media, men uteslutande i krisbevakning. Det skapar en distans mellan journalister och de boende som inte alls har samma bild av sina områden. Vi tror att vi med hjälp av The Global Village kommer att kunna hitta riktigt bra storys som inte eldar på nidbilden av ”orten” och att vi därigenom blir nyhetskällan med högst trovärdighet för läsarna där, säger Metros editionschef Henrik Ek.

För mer information:
Helene Gülenay, Kommunikationsansvarig,The Global Village: 073 600 26 39
Naod Abera, PR- och pressansvarig,The Global Village: 076 915 40 51
Soraya Hashim, Metro: 0707 48 48 86

Metro Media House är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

​Tågresenärerna jublar – nu finns Metro på Sveriges största centralstationer

Köp en kaffe, ta din Metro och njut av tågresan.

– Vi är så glada! Att finnas på Sveriges största centralstationer är optimalt för att nå både nya och befintliga läsare. Nu kan fler få ta del av vår originaljournalistik, säger Thomas Eriksson, publisher, Metro Media House.

Sedan den 1 maj finns Sveriges största tidning att hämta på Jernhusens centralstationer i Stockholm, Göteborg, Malmö eller Lund.

Totalt 20 ställ har placerats ut på Sveriges fyra största centralstationer, samt Cityterminalen i Stockholm.

– Vi jobbar stenhårt med att maximera vår distribution. Tidningen plockas väldigt mycket på offentliga platser ovan jord, där människor har en stund över att läsa. Genom Jernhusens lokaler når vi också människor från orter där Metro i dag inte finns, säger Martin Hjorth, försäljningsdirektör, Metro Media House. 

Metro Media House är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

Metro Media House gör VM-magasin – störst i Sverige!

Ett fullspäckat VM-magasin. Helt gratis. Som trycks i Sveriges största upplaga.

Metro Media House lanserar, lagom till sommaren fotbolls-VM i Ryssland, ett ca 80 sidor tjockt magasin med allt för fotbollsälskaren. Intervjuer, analys av alla lagen, en närmare titt på stjärnorna och förstås extra stort fokus på den svenska VM-truppen.

Konkurrensen är hård bland VM-magasinen, särskilt från kvällstidningarna.

– Jag har läst dem i alla år. De är ofta bra, men alltid väldigt dyra. Jag ser ingen anledning att köpa någon av dem nu när vi kommer att göra ett minst lika bra magasin, som är helt gratis, säger Thomas Eriksson, publisher, Metro Media House.

Magasinet kommer att distribueras via landets största nätverk av fristående sportbarer. Det betyder att den fotbollsintresserade kommer kunna plocka magasinet på 55 platser runt om i landet, bland annat på sportbarer som Pitchers och All Star.

– Vi är stolta att återigen kunna erbjuda marknaden en högkvalitativ produkt utan någon betalningsspärr. Vi kan därigenom säkra en hög räckvidd. Vår unika distributionskanal ger annonsörerna stark penetration i en relevant målgrupp. Det skall ge bra värde tillbaka på deras investering, säger Martin Hjorth, försäljningsdirektör, Metro Media House.

Redaktör för Metros VM-bilaga är Filip Häggberg.

Metro Media House är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

SJUÅRIGA LUCY LÄR PARTILEDARNA SHUFFLA I METROS VALSATSNING

I vår kommer sjuåriga Lucy att intervjua alla partiledarna. Om hon inte förstår vad de säger eller om hon tycker de är tråkiga blåser hon hänsynslöst i sin visselpipa. I slutet av alla avsnitt lär hon dem att shuffla.

Under de närmsta fem månaderna kommer vi få se väldigt många partiledarintervjuer och de kommer vara väldigt lika varandra. Men vad händer om det i stället är en sjuåring som ställer frågorna till våra makthavare?

Har Jan Björklund snattat något?
Hur mycket pengar har Stefan Löfven?
Vad tänker Annie Lööf göra åt att det finns barn som är fattiga i Sverige?

När Lucy tycker att politikerna är obegripliga eller långtråkiga blåser hon hänsynslöst i sin visselpipa. Vid ett tillfälle berättar Ulf Kristersson om vad han tycker är roligast på jobbet när Lucy högljutt avbryter honom med sin visselpipa och kommentaren:

– Du är lite tråkig nu…

I slutet av varje avsnitt överraskar Lucy dessutom partiledarna med att lära dem shuffla. Alla partiledarna ställde upp med olika resultat. Men Lucy har hittat sin favoritshufflare:

– Annie Lööf var bäst. Först trodde jag hon skulle vara sämst på grund av sina klackskor, men sen tog hon av sig dem och var jättebra.

Resultatet är åtta klipp där vi ser partiledarna tvingas svara på frågor på ett helt annat sätt än de är vana vid. Samtidigt får vi komma dem nära och se nya sidor av dem på det vis som bara går när en sjuåring spontant utbrister – Va, är du rik?!, till statsministern.

– Vilken jävla dröm att vi hittade Lucy! Hon är så intelligent och rapp och hennes egna följdfrågor är underbara. De som har sett intervjuerna hittills har både gapflabbat och blivit berörda. Jag är så sjukt stolt över det här projektet, säger Soraya Hashim som är debattchef på Metro.

De åtta avsnitten kommer att släppas veckovis på metro.se under våren med start ikväll.

Projektgrupp:
Siri Amram, tv-chef Metro
Soraya Hashim, debattchef Metro

Metro Media House är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

Metro Mode välkomnar en av Sveriges största inredningsprofiler – Jannike ”Bisse” Ebbing

Metro Mode tar in en av Sveriges största inredningsbloggar under sitt tak och välkomnar Jannike ”Bisse” Ebbing till teamet.

– Vi är väldigt stolta och glada över att välkomna en av Sveriges största och mest inspirerande inredningsprofiler till oss på Metro Mode. Våra läsare älskar allt som har med inredning att göra, och Jannike kompletterar verkligen vårt stall av befintliga bloggare med sitt träffsäkra innehåll, säger Cassandra Lundgren, Head of content Metro Mode.

Jannike har under sin relativt korta tid som bloggare vuxit sig stark och blivit en av landets största profiler inom sin genre.

– Detta känns som ett steg i rätt riktning för min blogg och varumärke, jag är så otroligt taggad att få vara en del av Metro Mode och den framtid som väntar här, säger Jannike Ebbing.

Metro Mode växlar upp och fortsätter att satsa på inflytelserika profiler inom alla segment, i en kombination med den starka redaktionella satsningen där nya nyckelroller tillsatts sedan årsskiftet.

Metro är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

Female Legends gästar Metros webb-tv koncept, Esport Magazine!

Avsnitt 3 gästas av;

Idag gästar Lillie Klefeldt avsnitt 3 av Esport Magazine. Lillie är en av grundarna för
gaming-communityn Female Legends, en mötesplats för icke- män som spelar League of Legends.

– Många tjejer spelar, men det kan vara tungt att erkänna att man är tjej på grund av den hårda miljön. Vi vill ge tjejer lite mer utrymme att kunna utvecklas, bli bättre och ha andra tjejer att spela med, säger Lillie Klefeldt.

Målet med organisationen är att inte behövas, men just nu ser jag att fram tills hälften av alla spelare i LCS(reds. anmärkning: League of Legends Championship Series och är världens största liga i spelet)är kvinnor så fortsätter vi kämpa. Vårt mål är att få in en kvinna i LCS, vi vill att det ska vara ungefär hälften och jämställt i proffsscenen.

Metro Esport Magazine är Metro Media Houses esport-satsning i 12 delar. Nya avsnitt kommer ut varje fredag. Se avsnitten på metro.se eller under Metro Esports Youtubekanal.

Metro är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.