Pionjärer vinner pris på Källkritikens dag

Pionjärer vinner pris på Källkritikens dag

För tredje året i rad delas priset Det gyllene förstoringsglaset ut på Källkritikens dag och i år är vinnarna riktiga källkritikveteraner: Anette Holmqvist, som står bakom ”Kolla källan” och Peter Olausson, som ligger bakom boken och sajten Faktoider.

Det gyllene förstoringsglaset är ett pris som delas ut av Metros Viralgranskaren och Internetstiftelsen för att främja de som gjort enastående insatser för källkritik och att lyfta fram fakta i första rummet. De båda vinnarna kommer att få ta emot priset av kulturminister Amanda Lind på scen på Källkritikens dag på ABF-huset i Stockholm 13 mars.

Juryns motivering, Peter Olausson: “För honom är inget ämnesområde för stort för att ta sig an, ingen detalj för liten för att rymma en intressant historia, och ingen felaktig uppfattning för helig för att granska. Som en av den svenska faktagranskningens nätpionjärer har han inspirerat och ifrågasatt sedan långt innan någon hörde ordet ”viralgranska”, och vi hoppas han fortsätter länge än.”

Juryns motivering, Anette Holmqvist: “Det gyllene förstoringsglaset tilldelas Skolverkets tjänst Kolla Källan och dess trotjänare Anette Holmqvist som oförtröttligt varit ett stöd för skolans arbete kring att förstå källkritik i en digital kontext. Kolla källan är och har varit en pedagogisk plattform sedan 1999 som genom sina resurser etablerat en vedertagen modell för källkritisk granskning. Genom sitt arbete har Anette och Skolverket skapat verktyg som stöttat skolbibliotekarier, lärare och pedagoger i deras uppdrag att ge elever en gedigen digital kompetens och en metod för att förstå källkritik i en digital vardag.”

Källkritikens dag instiftades 2017 av Metros Viralgranskaren och uppmärksammas runt om i landet.

– De flesta tänker att de är källkritiska, men det är mest när vi är vaksamma och på tå som vi verkligen är det. När vi slappnar av går vi på mer än vi tror. Det källkritiska tänkandet måste vara med oss hela tiden när vi är på nätet, säger Åsa Larsson, en av grundarna av Viralgranskaren.

För mer information om Viralgranskaren: https://www.metro.se/artikel/om-viralgranskaren

För mer information om Källkritikens dag och schema:https://www.facebook.com/events/2351062941790770/

Mer info om Internetstiftelsen: https://internetstiftelsen.se/om-oss/det-har-ar-internetstiftelsen/

För frågor om priset, kontakta:
Åsa Larsson, Viralgranskaren
0707484846
asa.larsson@metro.se

Jannike Tillå, Internetstiftelsen
0720032991
jannike.tilla@internetstiftelsen.se

Om du är press och vill komma på Källkritikens dag, kontakta:
Carina Vedin, Metro Media House
0704229937
carina.vedin@metro.se

Metro Media House är i dag ett av Sveriges största och mest innovativa mediehus, med Sveriges överlägset största dagstidning, livsstilsplattformen MetroMode, jobbsökarsajten MetroJobb och Studentkortet, med över en halv miljon aktiva studenter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *