Studenter är en av de mest eftertraktade målgrupperna för Sveriges annonsörer. Skälen är många. Studenter är morgondagens konsumenter och ledare. De är öppna för att prova nya produkter och tjänster. De är nära i tid att bygga eget bo, och kommer snart att välja sin första bank, försäkringsbolag, elbolag, mataffär, flygbolag...

Studentkortet är Sveriges mest effektiva kanal i studentmålgruppen. Vi har över 800 000 medlemmar som studerar eller har studerat på universitet, högskola, komvux, yrkeshögskola och gymnasium. Vår styrka mot studenterna är att vi förenklar och förgyller deras vardag med smarta tips och förmånliga rabatter. Vår styrka som mediekanal är att vi kan vår målgrupp väldigt väl, så pass att vi känner alla med namn, adress och kontaktuppgifter. Vi når med lätthet olika segment i målgruppen. Våra kanaler är till största del digitala – vilket betyder en hög grad av effektivitet och mätbarhet.

Studenter är en av de mest eftertraktade målgrupperna för Sveriges annonsörer. Skälen är många. Studenter är morgondagens konsumenter och ledare. De är öppna för att prova nya produkter och tjänster. De är nära i tid att bygga eget bo, och kommer snart att välja sin första bank, försäkringsbolag, elbolag, mataffär, flygbolag...

Studentkortet är Sveriges mest effektiva kanal i studentmålgruppen. Vi har över 800 000 medlemmar som studerar eller har studerat på universitet, högskola, komvux, yrkeshögskola och gymnasium. Vår styrka mot studenterna är att vi förenklar och förgyller deras vardag med smarta tips och förmånliga rabatter. Vår styrka som mediekanal är att vi kan vår målgrupp väldigt väl, så pass att vi känner alla med namn, adress och kontaktuppgifter. Vi når med lätthet olika segment i målgruppen. Våra kanaler är till största del digitala – vilket betyder en hög grad av effektivitet och mätbarhet.

800 000

Medlemmar

1 300 000

Visningar i appen varje månad

500 000

Studenter via nyhetsbrevet

85 %

av Studentkortets trafik i mobilen

Via Studentkortet når vi över 600 000 studenter i åldern 16-29 år. Utmärkande drag för studenter är att de är ”early adopters” som är nyfikna på och mottagliga för nya tankar, produkter och tjänster. Målgruppen har i genomsnitt över 68 000 kr på sparkontot, och de är redan idag stora konsumenter inom områden som mobiltelefoni, mat, träning, mode och resor. Inom kort är de i stånd att bygga eget bo med alla investeringar det för med sig.

Även efter det att studenten har lämnat sitt lärosäte håller vi kontakten, då i form av Alumnikortet. Det betyder att den utexaminerade studenten fortsätter att ha tillgång till olika förmåner. Denna målgrupp omfattar ca 200 000 personer, i åldern 30-35 år. De flesta personer i målgruppen har precis fått sitt första riktiga jobb. Övergången från att leva på lön istället för lån gör att målgruppen är inne i en expansiv konsumtionsfas.
Kort sagt: Se till att skapa livslånga relationer med denna målgrupp innan dina konkurrenter gör det.

Studentkortet Event

Varje år arrangerar vi Studentkortet Skiweek Åre och Studentkortet Campus Tour – roliga event där vi kan leverera kraftfull exponering mot studenterna. Dessutom gör vi skräddarsydda event utifrån ditt företags önskemål. Närvaro på fysiska event är ett bra komplement till digitala och printkampanjer i marknadsföringen mot studenter. Studentkortet hjälper er att skapa en aktivering och ett upplägg som passar ert företag och ert erbjudande oavsett om det är en del av våra event uppe i Åre, samarbeten på vår campusturné eller ett helt fristående skräddarsytt event just för er.

Case/Inspiration

Stand Alone Studentkortet

Philips, Rätt erbjudande för rätt student

Philips har nyttjat Studentkortets möjlighet till träffsäker segmentering och delat upp sina utskick med olika erbjudanden till olika segment i studentmålgruppen. De ville maxa julförsäljningen genom att ta fram ett riktigt bra studenterbjudande med 50% rabatt.

Läs mer

AppCustom EventSMSStand Alone Studentkortet

Pressbyrån, Studentkaffe

Pressbyrån vill profilera sig mot studenter och skapa trafik i butikerna. De skapade det tydliga studentkonceptet ”Studentkaffe”, som de sedan kommunicerade genom Studentkortets digitala kanaler och på Studentkortets event. De kommunicerade genom SMS- och Stand Alone-utskick, samt även på själva Studentkortet i appen. Dessutom medverkade de med den klassiska kaffemuggen med gult lock på Studentkortet Campus Tour, och tog huvudsponsorskap av Skiweek Åre.

Läs mer

Kontakta Studentkortet

Vill du få hjälp med att sprida ditt varumärke mot 600 000 studenter i Sverige? Vi finns här för att svara på alla dina frågor om format, räckvidd, målgrupper, priser, annonspaket, flerkanalslösningar och mycket annat. Allt du behöver göra är att fylla i dina uppgifter i formuläret nedan, så hör vi av oss så fort vi bara kan.